Trängselskatten – men stadens nya miljöbilsdefinition

Regeringen har bråttom med att återinföra trängselskatten i Stockholm. En snabbremiss har skickats ut baserad på regeringens utredningsman Carl Cederschiölds förslag. Stadens remissvar är tydligt. Om det nu ska bli nya trängselskatter så ska pengarna gå till vägar, vi vill att skatten så fort som möjligt (kräver riksdagsbeslut som ger kommunen rätt att ta ut vägavgifter) ska bli en avgift som staden själv kan ta ut så att vi inte är beroende av riksdagsbeslut. Så som systemet utformas nu så kan inte staden påverka systemets utformning eller nivån på trängselavgifterna. En annan viktig fråga är att miljöbilsdefinitionen. I remissen föreslås att Stockholms stad gamla miljöbilsdefinition ska gälla för de bilar som undantas från trängselskatt. Vi anser att den nya definition, som miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutar om i morgon, ska vara den som gäller. Denna definition, som Stockholm, Göteborg och Malmö är överens om, innebär att miljöbilen definieras utifrån förbrukning och utsläpp. Det innebär att bensinsnåla bilar och dieselbilar med partikelfilter räknas som miljöbilar. 

Trots att vi anser att så stor andel som möjligt av intäkterna från trängselskatterna ska gå till vägar så menar staden att avdragsrätt för skatten samt undantag för miljöbilar är rimliga förslag.

/