Kan oppositionen skilja på upphandling och försäljning?

Detta är frågan efter att nu ha lyssnat på en debatt om stadens nya upphandlings- och avknoppningspolicy.

Stadens majoritet vill öppna upp för fler företag att kunna lägga anbud på verksamheter i staden, vi vill göra det möjligt för anställda i staden att knoppa av verksamheter och vi vill öppna möjligheter för företag att utmana kommunal verksamhet. Om man läser oppositionens reservationer i ärendet så ger de en skrämmande bild av hur de ser på företag. En ökad upphandling utan krav på antidiskrimineringsklausuler och miljökrav riskerar enligt dem att leda till att staden upphandlar företag som har svartarbete, dumpar löner, diskriminerar medarbetare och utnyttjar barn.

För mig är det viktigt att upphandla verksamhet av flera skäl.

Value for money – det blir tydlig för alla vilken vara/tjänst som beställts och vad som ska levereras. Det underlättar utvärderingen. Erfarenheten visar också att upphandlingar leder till mer för pengarna, dvs skattebetalarnas pengar används på ett effektivare sätt. Denna tydlighet saknas i egenregiverksamhet som inte upphandlats. 

Bättre företagsklimat – genom att upphandla varor och tjänster skapar vi ökade möjligheter för företagare att erbjuda stockholmarna sina varor och tjänster. 

Dessutom ger utmaningsrätten företag möjlighet att erbjuda utveckling av tjänster som idag bvedrivs i kommunal regi. En spännande öppning för nya tankar inom tjänste- och servicesektorn.

Kort sagt – den stora skillnaden mellan dagens majoritet och (s-v-mp)-oppositionen är att de vill begränsa möjligheterna till upphandling och förhindra avknoppning och utmaningsrätten. Vi vill öppna upp dessa möjligheter och bjuda in företagare och anställda i staden till att utveckla verksamheter.

Och till slut – att upphandla är inte detsamma som att sälja en verksamhet. Men oppositionen argumenterar som om det vore samma sak.