Det är mycket tal om partikelhalten i Stockholm just nu. En del föreslår att vi ska förbjuda dubbdäck, andra vill ha skatt på dubbdäck. Varje vår blir detta ett problem pga att många kör med dubbdäck trots att det inte behövs. Jag tror inte på att förbjuda dubbdäck i innerstan. De som förespråkar detta väljer att bortse från de liv som man riskerar pga ökad risk för halkolyckor.
De flesta som kör i innerstan kör nämligen också utanför stan, många kommer från platser där det faktiskt är befogat att använda dubbdäck pga vinterväglaget. Detta måste man också beakta. Dessutom är det viktigt att inse att en icke föraktlig andel av partiklarna kommer till oss via atmosfären, från andra länder. Därmed inte sagt att partiklarna från trafiken inte är ett problem.
Vad kan man då göra? Staden kommer att uppvakta regeringen för att begära en ändring så att datumgränsen för dubbdäcksanvändning sätts till 31 mars. Idag kan man köra även under april med dubbdäck. Staden har inlett sopning av gator ca 2 v tidigare än vanligt och spolning av gator testas nu för att se om detta minskar partikelhalten i luften. Dessutom gör vi försök med dammbindning. Jag har också sagt idag att jag skulle vilja testa att lägga sk tyst asfalt på Hornsgatan för att se om detta minskar partikelhalten i luften. http://www.skanska.se/skanska_site/templates/UtvaltProjekt____2563.aspx
När det sedan gäller partiklarna som kommer till oss via luften från andra länder så är det globala lösningar som gäller.