Bolagsstämma i Roslagshamnar idag i ett regnigt och blåsigt Kapellskär. Hamnen går mycket bra. Godsvolymerna ökade med 8 procent under 2006. FinnLinks linje till Nådendal i Finland och Tallinks och Scandinavian Links linjer till Paldiski i Estland är några förklaringar till denna ökning.
Att vi kommer att se större volymer på Östersjön är det många som är överens om. Och vi har sett hur det har ökat i Kapellskär. De väntade ökade volymerna är ju också ett skäl till varför Stockholm har valt att flytta containerhamnen från frihamnen till Norvik. Jan Klüver vd vid Team Lines har uttryckt det så här:
”Vi kommer att se utveckling i Östersjön mot färre hamnar som tar emot större fartyg. Idag går större delen av godset mellan Sverige och Finland respektive Baltikum på färjor. I framtiden vill vi gärna se att det går i containrar.” Bygget av en containerhamn på Norvikudden ser han som ett riktigt beslut. ”Det är en utveckling som inte går att stoppa.”
Flyttningen av containerhamnen till Norviksudden finansieras helt av Stockholm. Vi gör denna stora investering av flera skäl men ett viktigt är att vi gör bedömningen att det behövs en ökad kapacitet för containerverksamheten i Stockholmsregionen. Frihamnen är inte rätt plats för att tillgodose detta behov. Därför har nu beslutet tagits att flytta containerhamnen till Norvikudden. Tillståndsansökan är inlämnad till miljödomstolen så nu återstår det att se hur lång tid det tar innan de lämnar besked.
/