Ikväll reser jag till London för att medverka vid ett seminarium om Hammarby Sjöstad. Londons politiker och stadsplanerare har inspirerats av sjöstadsbygget och arrangerar därför ett seminarium om just sjöstadsprojektet.
Integrerad planering är inte ett arbetssätt som tillämpats av londonpolitikerna men nu är intresset stort för hur man gör. Det är kul att kunna bidra till att marknadsföra svenska företags miljötekniklösningar på detta sätt. Jag kommer också att diskutera samarbete på miljö- och integrationsområdet mellan städerna med mina kollegor.
I dagens DN kunde vi läsa om konflikten mellan miljövänliga sjötransporter och miljöbalkens krav på tillståndsprövning av verksamheter. Miljödomstolens tolkning av miljöbalken innebär att det läggs begränsningar på hur många fartyg en allmän hamn kan ta emot. Detta strider mot just allmän hamn principen. Den innebär ju att det är just en allmän hamn – att hamnen ska vara öppen för fartyg. Sjöfart är miljövänlig transport. Visst vore det ironiskt om miljödomstolarnas tillämpning av miljöbalken skulle innebära att den utveckling av sjötransporter som vi ser idag skulle stoppas. Miljödomstolens dom är överklagad och vi väntar alla på att miljööverdomstolen ska komma med sin dom.
/