Förbifart Stockholm har inte dagens bilpark

Ikväll var miljöpartiet ute i media om att trafiken kommer att öka kraftigt i Stockholm de närmaste årtiondena. Det som inte sades i inslaget är att denna presumtion baseras på en framtidsbedömning om att Stockholmsregionen till 2030 kommer att ha vuxit med nästan ett Malmö befolkningsmässigt. Det är en stor utmaning. Mp utmålade detta som ett stort hot mot miljön. Men är det korrekt att dra den slutsatsen?

Det som är intressant med miljöpartiets – och många andra miljödebattörers – argument är att de bygger sitt skrämselresonemang på hur det kommer att se ut om 20 år på hur det är idag. De tänker helt bort teknikutvecklingen. Kritiken mot Förbifart Stockholm är ett utmärkt exempel på detta. Förbifarten kan förhoppningsvis stå klar om 20 år. Tittar vi tillbaka 20 år så kan vi konstatera att det har hänt en del på tex fordons- och drivmedelsmarknaden sedan 1987. Katalysatorer, biobränsle, hybrider, partikelfilter mm är bara några exempel.

Det leder tanken helt fel att kritisera Förbifart Stockholm utifrån hur dagens och gårdagens fordonspark ser ut. Om det är något som är säkert så är det att den kommer att se helt annorlunda ut. Förhoppningsvis är varenda bil utbytt mot en modernare variant.

50 % av alla Stockholmare kan tänka sig att köpa en miljöbil. Det visar en undersökning som presenterades i förra veckan. Volvo och Scania tillverkar snart lastbilar och bussar som knappt släpper ut ngt alls. Och då talar vi om en kortare tidsperiod än 20 år.

Nej sluta att skrämmas om framtiden. Tänk positivt istället och det skadar inte att titta bakåt ibland för att få lite perspektiv på hur snabbt ett samhälle faktiskt förändras.

/Ulla Hamilton