Idag inledde jag tillsammans med Londons borgmästare Ken Livingstone konferensen Transport and Congestion i London. 35 städer är företrädda och vi har idag lyssnat till hur Köpenhamn har blivit världens ledande storstad när det gäller andelen invånare som cyklar till jobbet. I i-världen kanske man ska tillägga. En representant från Niger konstaterade nämligen att det inte var helt enkelt att övertyga medborgare i sin hemstad om att de ska cykla till jobbet när symbolen för framgång är att ha en egen bil….
Intresset för kollektivtrafiklösningar är stort, inte minst mot bakgrund av debatten om klimatpåverkan. Allt fler städer tittar på möjligheten att införa trängselskatter. London och Stockholm anses av många som föredömen. I London finns det nu ett förslag om att införa differentierade avgifter utifrån hur mycket bilarna släpper ut. Bilar som släpper ut mer än 225 g/km ska få den högsta avgiften – 25 pund. Återstår att se om detta blir verklighet.
New York är på väg att införa trängselskatter på Manhattan, Los Angeles och San Fransisco är mycket intresserade av att få liknande system som i London och Stockholm. Det är uppenbart att trängselskatterna kommer att dyka upp på fler ställen i världen.