Idag har jag föreslagit att det ska införas flexibel hastighet på Hornsgatan. I debatten om hur man kan minska partikelhalterna i luften framställs ofta Hornsgatan som det största problemet. Och det stämmer att det är ett antal överskridanden av miljökvalitetsnormen där. 2006 handlade det om 65 dygn (normen är max 35 dygn/år). För att sänka partikelhalterna krävs det flera olika åtgärder. Tydliga överskridanden sker när det är torra vägytor under höst/vintern och vinter/vår. Den höga dubbdäcksanvändningen anses vara en viktig förklaring till varför just Sverige har höga partikelhalter under denna del av året. Under hösten 2007 har staden, tillsammans med bl a Vägverket genomfört en informationskampanj som syftade till att stockholmarna skulle få kunskap om vilka effekter som dubbdäck kan ha för luftkvaliteten och att vinterdäck är ett gott alternativ. Kampanjen verkar inte ha gett resultat i fom av minskad dubbdäcksanvändning.
Eftersom staden inte har laglig möjlighet att besluta om begränsningar när det gäller dubbdäcksanvändningen så skrev vi redan våren 2007 till infrastrukturminister Åsa Torstensson och föreslog att Stockholm skulle få laglig möjlighet att förkorta den tillåtna tiden för dubbdäcksanvändning med en månad. Vi har inte fått något svar.
Sedan tidigare jobbar staden med spolning av gator och försök med kemisk bindning av damm. Men partikelhalterna är alltjämt stundtals höga. Därför anser jag att vi nu ska testa flexibel hastighet på Hornsgatan. Vi kopplar helt enkelt hastigheten till partikelhaltsnivån i luften. Om det är risk för överskridanden av nivån så sänks hastigheten på Hornsgatan. Ett bra sätt att använda tekniken i arbetet för en bättre miljö. Förhoppningsvis kan denna tydliga information om luftförhållandena leda till att stockholmarna börjar att fundera på om man verkligen ska ha dubbdäck i innerstaden när det leder till sådana effekter på luftkvaliteten som vi kan se.
/