Lunch med nya klimatpaktsföretag idag. Det är oerhört stimulerande att lyssna på hur de jobbar med miljöfrågorna. Samtidigt vittnar många om att det faktiskt är svårt att få genomslag i media för företagets miljöarbete. Journalisterna tror att det bara är marknadsföring och då vill de inte skriva om det. Trist inställning – media borde vara intresserade av att framföra goda nyheter också. Att företag jobbar aktivt med miljöfrågorna i den egna verksamheten är ju just det – goda nyheter.
Bjurfors är fastighetsförmedlare. Vad kan de göra på miljöområdet kan man fråga sig. Mycket kan jag berätta.
Bjurfors gjorde för ett år sedan en analys av vad de skulle behöva göra för att leva upp till Kyotoprotokollet. De fick hjälp av KTH. Det ledde till att de såg över sina transporter. Deras mål är att bara ha miljöbilar. De har även inlett samarbete med andra aktörer som innebär att deras kunder får följande erbjudanden:
– om du köper en villa en bit utanför staden kan du få bra pris på Toyota Prius hybridbil
– samarbetet med vindkraftföretaget O2 ger möjlighet till att köpa andelar och därmed få förnyelsebar energi till en låg kostnad
– Den danske bank gör i samband med kreditbedömningen också en analys av hur energimixen i fastigheten ser ut. Förnyelsebar energi och låg energianvändning premieras.
Innovativt grepp från en fastighetsförmedlare eller hur?
Box Delivery Sverige, AP-Fastigheter, Electrolux, Luftfartsverket Bromnma och Spiralfläkt AB var de övriga företagen som medverkade på lunchen.
/