Sitter på Vancouver flygplats på väg hem efter tre intensiva dagar i Vancouver. Fredagen bestod av ett seminarium där regional koldioxidskatts för och nackdelar diskuterades. British Columbia har beslutat att införa en koldioxidskatt för regionen. Den införs till sommaren och beslutet är givetvis mycket kontroversiellt. Eftermiddagen tillbringade jag på National Research Council Institute for Fuel Cells Innovation.
Canada och inte minst Brittish Columbia satsar mycket på bränslecellsforskning. Vancouver vill gärna se sig som ett centrum för bränslecellsforskning och de är på god väg med sitt institut, i nära samarbete med universitet och företag. Inför OS i Vancouver 2010 så jobbar man nu för att byta ut en del av bussflottan till bränslecellsbussar. Den första bussen anländer till sommaren och sedan har man ett tight tidsschema för att klara alla barnsjukdomar till februari 2010. Då ska 20 bussar finnas på plast för OS-transporter.
Efter mötet på istitutet åkte vi vidare för ett möte med kommunpolitiker i Surrey respektive Vancouver. Mötet handlade om avfallshantering. I Canada, liksom i USA, använder man alltjämt soptippar. Inte speciellt modern lösning. Jag berättade om vår sopförbränning i Högdalen som sedan blir till fjärrvärme och el, vår hantering av avloppslammet i avloppsverken där vi producerar biogas och till slut om Envacs sopsugssystem som minimerar transporterna. Behöver jag tillägga att de blev mycket intresserade?
/