Hamn i Norvik minskar miljöpåverkan

Seminarium i eftermiddag om hamnen i Norvik-Nynäshamns miljöpåverkan. Jonas Eliasson, professor vid KTH har gjort en analys av vilken miljöpåverkan en flyttning av containerverksamheten från frihamnen till Norviksudden skulle ha för miljön 2030. Det är en i högsta grad relevant analys eftersom det är en jämförelse mellan dagens läge och Norviksudden. Vi vet att det idag går ett antal fordonstransporter från Frihamnen i Stockholm. Vi vet att det är problem med dem på Valhallavägen mfl platser i innersstaden. Detta är ett skäl till varför det är en god idé att flytta containerverksamheten till Norviksudden. Jonas Eliassons analys viar att det skulle innebära en minskning av koldioxidutsläppen med 25 procent år 2030. En god miljöinvestering således i denna del.

Per Kågesson medverkade också på seminariet och konstaterade att utvecklingen när det gäller renare bränslen och alternativa drivmedel går fort. Ett vanligt misstag när man talar om framtida investeringar är att människor tänker sig dagens, eller gårdagens fordonspark i anslutning till investeringarna. Det misstaget ska man inte göra enligt Kågesson.

Han underströk att det finns en god poäng med att hamner ligger nära konsumtionsområdena samtidigt som han tyckte att det är viktigt att hamnarna i Mälardalsregionen samarbetar. Allt talar för att efterfrågan på varor kommer att fortsätta att öka och att fartygen kommer att bli allt större. Dock kommer inte dessa enorma containerfartyg att komma till Östersjön, men mycket talar för att det blir en ökad sk feedertrafik till Östersjön och i det sammanhanget är Norvik med sin naturliga hamn ett mycket bra alternativ. En kort insegling och snabb närhet till kaj är viktigt ur ett konkurrensperspektiv.

/
kryssning.jpg