Miljölunch om transporter idag. Såväl Volvo som Scania berättade om bussar och tyngre fordon och den utveckling som sker i produktionen för att utveckla motorer, minska bränsleförbrukningen och minska utsläppen. Om man ser till CO2-utsläpp per personkm så är bussar ett solklart lågutsläppalternativ. Men det handlar inte bara om att ha bränslesnåla transporter. Det är också viktigt att ha en infrastruktur som gör att det är smidigt och snabbt att åka buss. Då blir det också attraktivt och miljöeffektivt.
Urban Wästljung från Scania visade att bränslekonsumtionen för lastbilar har minskat från 50 l/100 km 1970 till dagens ca 30 l/100 km. En dramatisk utveckling som har sin förklaring i motorutveckling, aerodynamic, rullmotstånd mm. Jan Lindquist från Luftfartsverket konstaterade att det är viktigt att det finns en god kollektivtrafikanslutning till flygplatserna. Idag belastas Arlandas miljötillstånd av alla utsläpp som sker från personbilstransporterna till och från Arlanda. Mycket görs för att minska miljöpåverkan. Det handlar om gröna inflygningar – ecodriving i luften – minskar buller och energianvändning. En effektivare flygledning i Europa, som skulle innebära att man kan flyga rakare mot destinationerna skulle minska utsläppen från flyget. Även på flygsidan pågår det en utveckling såväl på motor- som bränslesidan. Men eftersom livslängden på flygplan är längre än för bussar så tar det längre tid innan effekten syns. Flyget i världen står för 3% av CO2-utsläppen och det svenska flyget står för 0,4% av dessa 3. Så de som tror att man kan lösa växthusgasutsläppen genom att minska flygningarna har fel.
Senare på em talade jag på ett projektmöte som Stockholm stad arrangerade tillsammans med KTH. Internationella gäster från olika delar av Europa var inbjudna för att ideer kring de två bostadsområden med miljöprofil som stadens har beslutat om. Jag gav min syn på varför det är viktigt att vi går vidare och bygger flera förebildsområden ur ett miljö- och klimatperspektiv. Det ska bli spännande att höra vad dessa kloka personer har kommit fram till under de två dagar som de jobbat med detta uppdrag. Bland annat kommer ett antal olika bostadområden med miljöprofil att presenteras under dessa två dagar. Detta för att inspirera till nya Hammarby Sjöstad 2.0.
Under dagen meddelades också att den moderata nomineringskommitténs enhälligt förslagit Sten Nordin till nytt finansborgarråd i Stockholm. Ett utmärkt förslag som jag ser det. Nu hoppas jag att även den moderata kommunfullmäktigegruppen instämmer i denna uppfattning. Fullmäktigegruppen sammanträder imorgon fredag för att fatta beslut.
/