Klimatneutrala stockholmare och hushållsnära tjänster

Den största kampanjsatsning som gjorts av miljöförvaltningen kommer att genomföras i Stockholm under 2009 och 2010. Kampanjen heter Klimatneutrala stockholmare och handlar om att dels informera om vad staden gör för att minska klimatpåverkan, dels att informera stockholmarna om vad de kan göra själva. Det ska bli spännande att se hur den tas emot. Beslut om kampanjen fattas på miljö- och hälsoskyddsnämnden i näste vecka.

Idag har Almega tjänsteföretagen presenterat en intressant rapport om attityder och fakta kring hushållsnära tjänster. I helgen var det ju nyheter kring att det var många låg- och medelinkomsttagare som utnyttjat möjligheterna till hushållsnära tjänster. Inget som förvånade oss som talat om att det var just det som skulle ske, men journalisterna verkade överraskade. Dagens Almegarapport visar att 1 av 5 hushåll är intresserade av hushållsnära tjänster. Intresset är betydligt högre i Stockholm, där 8,4% av hushållen köper hushållnära tjänster mot i riket 5,1%. En annan intressant effekt av införandet av avdragsmöjligheten är att acceptansen för att köpa tjänsten svart har minskat. Även det något som vi framförde i valrörelsen. Dessutom leder detta naturligtvis till nya jobb.

Kort sagt – en intressant och läsvärd rapport som bekräftar det som vi sa i valrörelsen.

Imorgon bitti ska jag vara i TV4 Stockholm och tala miljöpolitik med Carin Jämtin. (s) ska göra miljöutspel imorgon. Ska bli intressant att se hur de positionerar sig i förhållande till sina samarbetskompisar i mp och v……..

/
hamiltonhamilton.jpg