Stockholm är sårbart – och får pris för miljöbilar

Dagens DN-artikel om vilka effekter som trafikolyckan i slutet av april på Essingeleden fick visar hur sårbart Stockholm är. 33 mkr i kostnader och en ökning av restiden för trafikanterna med 100.000 fordonstimmar. Vägverkets Dick Granberg konstaterar att det är brist på vägkapacitet över Saltsjö-Mälarsnittet som skapar sårbarheten. Om inte detta åtgärdas så kommer stockholmarna att få leva med konsekvenser som efter aprilolyckan. Enligt honom är det bara en tidsfråga innan det händer en ny olycka. Och då har vi samma kaos igen.

Detta är en utmärkt illustration av varför det är viktigt att bygga Förbifart Stockholm. Vi kan inte önska bort trafiken genom att vägra bygga nya vägar. Trafiken kommer att finnas där och stockholmarna vill ha sin bil, nyttotrafiken behövs, staden växer så det behövs en utbyggd infrastruktur. Den ökning av miljöbilar som finns i Stockholms län visar också att det finns ett intresse bland stockholmarna för att använda miljövänligare bilar.

I måndags fick Stockholm stad och vårt miljöbilsprojekt pris för bästa svenska miljöprojekt vid en internationell prisutdelning i Bryssel. Vi var också ett av tre finalistbidrag i deltävlingen luft. Men den vanns av Österrike. Men bäst i Sverige är inte heller illa. Och bland de tre bästa i världen inom området luft är inte heller illa.

/