Igår tisdag lunch hade jag nöjet att ta emot 15 kvinnliga ambassadörer i stadshuset. De träffas med jämna mellanrum och nu kom de till stadshuset för att få information om hur vi jobbar på miljöområdet. Oerhört stimulerande att diskutera med dessa alterta och intresserade yrkeskvinnor från världens olika hörn. Och ett bra sätt att marknadsföra svenska företags miljöteknikkunnande.
På kvällen var det miljö- och hälsoskyddsnämnd. Ett av ärendena var att miljöförvaltningen går in som stöd i ett projekt som innebär test av plugg in bilar (eldrivna) som Fortum ska driva. Bra möjlighet för staden att få erfarenhet från detta framtidsområde.
På kommunstyrelsen idag tog vi ett ärende som innebär att stadens miljöbilsmål blir än tydligare. Idag finns det ett undantag från målet att 100% av stadens bilar ska vara miljöbilar och det är om det finns behov av special- eller uttryckningsfordon. Vad som menas med specialfordon har tills nu varit upp till var och en att definiera. Men nu finns en definition och ett krav på att nämnden/styrelsen ska fatta beslut om inköpet av ett specialfordon. Detta begränsar möjligheterna att ”skylla på” att det är specialfordonsbehovet som gör att en förvaltning eller ett bolag i staden inte har en tillräckligt stor andel miljöbilar. Nu måste den politiska majoriteten aktivt fatta beslut om att göra avsteg från det mål som man själv satt.
Ett annat viktigt ärende var rapporten till kommunstyrelsen av att staden 2015 ska ha minskat koldioxidutsläppen/stockholmare och år från dagens knapp 4 ton/stockholmare till 3. Alltså en minskning med 25%. Ett tufft mål men bra mål. Mig veterligen finns det ingen annan kommun i landet som har ett så tufft mål. Utsläppet/svensk ligger på 6 ton/år.
/