Konfliken på sjöfartssidan uppskjuten

Idag kom beskedet om att Transportarbetarförbundet skjuter upp konfliken på sjösidan – en övertidsblockad som bl a drabbat Stockholmshamnar. Beskedet är välkommet. Det har varit övertidsblockad sedan 26 maj och dessutom har det legat ett varsel om total nedläggning av arbetet i bl a Stockholm. Oenigheten gäller lönenivån och vem som ska ha sista ordet när det gäller hur arbetsschemat ska läggas.

För var och en borde det vara självklart att det är arbetsgivaren som ska ha sista ordet när det gäller att lägga arbetsschemat. Det är ju arbetsgivaren som är ytterst ansvarig. Men trots detta anser Transport att de ska ha veto när det gäller schemaläggningarna. Det kan inte arbetsgivarna acceptera. Kunderna kräver att hamnarna ska vara tillgängliga näst intill dygnet runt. Då måste hamnarna kunna anpassa sitt arbetssätt till detta. Om Transport förhindrar detta så innebär det också att hamnarnas konkurrenskraft försämras. Fartygen har andra hamnar att välja på. Förhoppningsvis kan parterna tillsammans med medlare komma fram till en lösning på frågan. För Stockholms hamnar känns denna konfliktsituation särskilt märklig eftersom det största andelen av hamnens medarbetare är med i hamnarbetarförbundet. Att ett fåtal medlemmar i Transport ska kunna drabba verksamheten på det sätt som skett känns inte särskilt rimligt.
/

fgen)mDå asHamnar ska vara tillgängliga dygnet runt.