Statistik från Gasföreningen visar att försäljningen av biogas för transportsektorn fortsätter att öka stadigt i Stockholm. Bland biogasbilarna är det främst lättare lastbilar som ökar till antalet. Förbrukningen av biogas i bilar ökade med nästan 20 procent under första halvåret 2008 trots att antalet biogasstationer inte har ökat. Kapaciteten på befintliga biogasstationer har däremot ökat. Det är en glädjande förändring som skett under det senaste året. Tillgången till fordonsgas på marknaden har också blivit mycket säkrare i och med att det numera finns back-up möjligheter i form av naturgas. En stor skillnad som förhoppningsvis stadens fordonsgasinnehavare har märkt av.
Tex så går ju över 50 av innerstadsbussarna på biogas. Idag är det inte så många av dem som går pga strejken. En konflikt som på ett otillbörligt sätt drabbar tredje man. Den argumentering som Kommunal har är tunn. Bara för att ett antal stora kommunala arbetsgivare har gått med på en viss löneniva så ska 500 privata företag av varierande storlek som är verksamma på en konkurrensutsatt marknad ha råd att betala samma lön. Så fungerar ju inte verkligheten. Jag undrar hur denna förhandlingsomgång hade sett ut om de anställda hade haft större möjligheter att sluta individuella avtal. En annan intressant fråga är om det hade blivit strejk om det hade funnits ett generellt krav på medlemsomröstning innan strejkåtgärder kan vidtas.
/