Om Östersjön och kryssningstrafiken

På tisdagen ver den stora nyheten att kryssningsfartyg släpper ut allt avlopp i Östersjön. Det var Världsnaturfonden som stod för denna nyhet. Utsläppen skulle ske på internationellt vatten och därmed kommer inte den svenska lagstiftningen åt det. Det som inte sades i denna nyhet är att ett antal av dessa kryssningsfartyg har egna reningsverk ombord och därmed sköter de själva vattenreningen. En annan sak som inte sades var att många av fartygen faktiskt lämnar sk gråvatten och svartvatten när de ligger vid hamn. Stockholmshamnar har en utrustning som hanterar detta. Det kan man läsa mer om på www.stockholmshamnar.se.

Med detta sagt så är det givetvis inte ok att släppa ut avlopp direkt i Östersjön. När det gäller rederierna så kan vi också konstatera att det finns en ökad medvetenhet om frågans vikt. De är väl medvetna om att miljö alltmer blir en överlevnadsfråga och därför arbetar de med ständiga förbättringar. Reningsverk ombord, återvinning, sopsortering, bättre motorer och alternativa bränslen är några åtgärder som används på de nya fartyg som byggs. Men även äldre fartyg byggs om och anpassas för dagens krav.

Rederierna välkomnar också internationella standarder och regelverk som är konkurrensneutrala.
På onsdagen-fredagen i denna vecka medverkar Stockholms hamnars VD Christel Wiman på en miljökonferens om hamnar och sjöfart i Rotterdam. Företrädare för världens största hamnar finns på plats liksom företrädare för rederierna. Det är mycket fokus på miljöfrågan inom hamn-och rederinäringarna.

Det är bra att det finns ett stort engagemang när det gäller Östersjön, det behövs. Men ska man komma till rätta med saker som kan inträffa på internationellt vatten så krävs det internationellt samarbete. Därför är det viktigt att Stockholmshamnar och staden deltar aktivt i det internationella samarbetet för att påverka alla andra aktörer.

Läs mer om Vikinglines miljöarbete
Royal Carribean
/