Första sammanträdet med trafik-och renhållningsnämnden idag. Ett antal ärenden som handlar om planer på gång kring kollektivtrafikens utveckling i stockholmsområdet. Byggandet av Citybanan kommer att innebära att man måste ha ersättningstrafik och i vissa fall stoppa trafiken för sprängningsarbeten. Men det säger sig självt att det inte går att bygga en ny järnvägstunnel under Stockholm City utan att det märks. Det gäller att stå ut under tiden för det byggs för att bli bättre. Mer blommor i Stockholm är trevligt, det var ett ärende på nämnden idag.
Mitt tisdagsbesök gick idag till Trafik Stockholm. Denna fantastiska serviceverksamhet som betyder oerhört mycket för trafikflytet i Stockholm. Det är ett samarbete mellan Vägverket och staden och det har lett till att proppar i trafiken kan lösas upp väldigt snabbt. Kameraövervakning i tex Södra länken underlättar snabba insatser, vilket också visade sig vid den brand som intäffade i tunneln den 16 juni. Det gick oerhört snabbt att komma till rätta med den.
Trafik Stockholm får in över 200.000 samtal/år. En stor del av samtalen handlar om olika hinder i trafiken till största delen förorsakade av den mänskilga faktorn, som tex slut på bensin. Dessa företeelser förorsakar stopp i trafiken som riskerar att påverka en stor del av stockholmstrafiken eftersom marginalerna är små redan från början. Det är fullt på vägarna redan från början. De stora ljustavlor som finns på olika håll i staden och på infarterna är till stor hjälp och det går fantastiskt snabbt att skicka ut information till webben, radio, gsm mm när något händer.
/