Högdalens sopförbränningsanläggning låter kanske inte som ett hett ämne för ambassadörer. Men det var det idag. På eftermiddagen var 12 kvinnliga ambassadörer på besök på Högdalenanläggningen för att få lära sig mer om sopförbränning och fjärrvärme- och elproduktion från anläggningen. Kul att så många av det kvinnliga nätverket nappade. Det var bl a ambassadörer från Canada, Lettland, Mexico, Ruwanda, Nya Zeeland, Rumänien och Kenya. Stort intresse för en fråga som verkligen är angelägen – hur man tar hand om sopor och skapar energi ur dem. Högdalenanläggningen har funnits länge, det är en beprövad teknik och det märks att det finns ett växande intresse för denna tekniska lösning. Om man inte behöver fjärrvärme så kan ju anläggningen användas för att producera annat, som industrier kan ha nytta av, tex el, varmvatten, ånga mm.
Entusiasmen var påtaglig och vi såg några av de 200 sopbilar som dagligen levererar hushållsavfall. På en årlig bas handlar det om att över 700.000 ton hushållsavfall förbränns i Högdalen. Och reningsprocessen är mycket effektiv. Helt klart en lösning som har internationell potential.
Hanne Kjöller hävdar i dagens DN att vi inte är intresserade av cyklister i stadens majoritet. Då har hon dålig koll på stockholmspolitiken. I mitt budgetanförande sa jag att jag tycker att det är mycket bra att 100.000 cyklar i Stockholm varje dag och att det är viktigt att se till att staden fungerar bra för cyklister.
Jag konstaterade också att det är en utmaning att vara trafikpolitiker i Stockholm. Det är många som ska passa in på en alltför liten yta. Det handlar om att bilar, nyttotrafik, kollektivtrafik, cyklister och fotgängare ska få plats. Och alla är viktiga! Det som vi har fokuserat på nu är att se till att vi hämtar igen en del av de försummelser i form av underhållsunderskott som skapades under förra mandatperioden – pga att man la pengar på cykelbanor istället för på vägunderhåll. Dessutom fortsätter vi att bygga ut cykelbanenätet.
Jag håller helt med Hanne om att det vore rimligt att gator som är enkelriktade för trafik borde kunna vara dubbelriktade för cyklister. Därför kommer den frågan att lyftas av mig. Är det lagen som är ett hinder så bör den ändras helt enkelt. /