Essingeleden på bristningsgränsen

Vägverket föreslår nu nya färjeleder för att avlasta Essingeleden. Leden klarar inte den tunga trafiken. Det blir allt tydligare att kapaciteten för all trafik över Saltsjö-Mälarsnittet är bristfällig. Den höga trafikbelastningen i kombination med kapacitetsbrist gör trafiksystemet mycket känsligt och sårbart. Därför är färjelederna ett välkommet initiativ för att lösa dagens problem. Men samtidigt är det viktigt att understryka att det också krävs nya infrastruktursatsningar. Förbifart Stockholm måste förverkligas. För de transporter som väger över 100 ton och ska över Saltsjö-Mälarsnittet finns idag bara ett alternativ. De tvingas köra via Eskilstuna/Västerås, en omväg på drygt 25 mil, som resulterar i stora utsläpp eftersom fordon av denna typ förbrukar mellan 10-15 liter per mil. Det är ekonomiskt ohållbart och förkastligt ur ett miljöperspektiv. Situationen är ett bra exempel på vilka följder som en bristande infrastruktur i Stockholmsregionen leder till.
/