Det där med statistik i trafiken….

DN kör en intressant artikelserier om trafiksäkerheten. I gårdagens artikel jämfördes Göteborg och Stockholm när det gäller döda och svårt skadade i trafiken. Den statistiken visade att olycksstatistiken ser sämre ut för Stockholm än Göteborg. När jag intervjuades av journalisten påpekade jag att om man dels tog hänsyn till olyckor melllan spårvagnar och gående, samt tog med den statistik som journalisten valt bort, lindrigt skadade, så skulle utfallet bli annorlunda.

Statistiken över lindrigt skadade fanns dock med i dagens artikel som handlade om Stockholm. I artikeln konstaterar jag att det är svårt att jämföra Stockholm och Göteborg eftersom det är så oerhört mycket trängre på gatorna i Stockholm. Befolkningstätheten i Stockholm är 4 gånger så stor som i Göteborg vilket gör att marginalerna för att göra fel är mindre. Det är helt enkelt trängre på gatorna i Stockholm. I dagens artikel kommenterades detta med att befolkningsökningen i Stockholm bara varit 8 % de senaste 10 åren och därför skulle det inte vara en relevant förklaring till varför olycksstatistiken ser ut som den gör.

Men befolkningsutvecklingen är inte detsamma som trafikutvecklingen. En titt i stadens statistik visar att
1. Antalet cyklister har ökat med 60% de senaste 10 åren
2. Antalet registrerade personbilar har ökat med ca 25% de senaste 10 åren – eller med 65.000 bilar – och då har jag bara tittat på staden. Det finns ju ganska många bilar i länet som även rör sig i staden.
3. Antalet lastbilar har ökat med ca 18.000
4. Befolkningen i länet har ökat med nästan 200.000 – dvs nästan ett Malmö – sedan 1995.
5. Befolkningen i staden har ökat med 71.000 sedan 1995.
6. Jag har inte fått fram statsistik men jag skulle tro att vi även har fått fler bussar i stadstrafiken i Stockholm under de senaste 10 åren.

Med detta sagt så är inte detta någon undanflykt från att många skadas i trafiken i Stockholm. Det är inte acceptabelt att det är så. Men det är viktigt att förstå vilken kontext som detta arbete sker i. Jag vågar påstå att det inte finns en enda stad i Sverige som kommer i närheten av den komplexa trafiksituation som vi har i Stockholm. Det är en utmaning, och som jag har konstaterat tidigare. Det krävs att alla som är en del av denna verklighet tar sitt ansvar för att minska olycksriskerna. Mer pengar i kommunens budget löser inte problemet om inte de som kör, cyklar och går i staden hjälper till och tar sitt ansvar i trafiken.
/