Än en gång – vad är de rädda för – de andra hamnarna?

Dagens SvD hade en stort uppslagen artikel om Stockholms satsning på hamnen i Norviksudden. Jag har sagt det förut och det tål att upprepas. Det är rörande vilket bekymmer som andra hamnar har för hur vi i staden använder våra pengar. I morgon invigs den nya hamnen i Helsingfors. När jag träffade ledningen för densamma kunde vi verkligen känna igen oss i varandras historier. När Helsingfors beslutade att flytta sin hamn från city till Voussari så började de andra hamnarna prata om hur himla tokigt detta beslut var och att det inte alls behövdes. När sedan väl beslutet var fattat och hamnbygget påbörjat så ökade plötsligt hamninvesteringarna även i de andra kommunerna. Så lustigt det kan bli. Kan det ha med rädslan för konkurrens att göra möjligen. Nåväl det är marknaden som avgör så det lär visa sig om investeringen är rätt eller ej.

Vid mötet med Mälardalsrådets planerings- och trafikkommitte idag fick vi en dragning av läget med Citybanan. Egentligen är namnet helt fel eftersom den skapar mycket ökad kapacitet för rikstågen. Idag tar nämligen SL och pendeltågen omkring 60% av utrymmet på spåren. I och med Citybanans färdigställande så ökar således kapaciteten för rikstrafiken med lika mycket. Det är därför som kommunerna kring Mälaren tycker att denna bana är så viktig. Men den aspekten glöms ofta bort i debatten. Alla tillstånd är ännu inte klara för bygget men förhoppningsvis kan regeringen fatta beslut inom kort.

Jag vill också påpeka att de som hävdar att vi bara investerar i vägar i Stockholm och inte i spår har helt fel. Då räknar de bort denna gigantiska investering som Citybanan utgör. En investering som inte bara ökar kapaciteten för rikståden och pendeltågen utan också skapar en ny utmärkt bytesstation vid Odenplan och förbättrar vid Centralen.

Imorgon är det Moderaternas framtidskonvent i Sollentuna. Ska bli kul att träffa kollegor från hela landet. Det lär väl bli lite debatt kring miljöfrågorna bl a för min del.
/