Miljöpartiet försvårar biogasutbyggnad

På dagens exploateringsnämnd försökte miljöpartiet försena säkringen av ftillgång på ordonsgas i Stockholmsregionen genom att vilja bordlägga ett länge efterlängtat ärende om att be om en ändrad detaljplan för att möjliggöra en blandningsgasstation i Högdalen. Jag kan inte annat än instämma i ordförande Petter Lindfors kommentar:
– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att ett parti som säger sig värna miljöfrågorna agerar så här. Dagens beslut är en viktigt pusselbit för att säkra stadens försörjning av stadsgas och hänger intimt samman med förutsättningarna för en tankstation för biogas i området. Miljöpartiets agerande är faktiskt häpnadsväckande, säger exploateringsnämndens ordförande Petter Lindfors (M).

Men så är det – ord och handling hänger inte alltid ihop för mp. När de satt vid makten under förra mandatperioden lyckades de nästan ta död på utvecklingen av gasbilar i Stockholm. Men som tur var så blev det maktskifte och de som tittar i fordonsstatistiken för Stockholms län kan konstatera att nu ökar försäljningen av gasbilar för första gången på mycket länge.

Regeringen har idag tillsatt en utredning om tillståndsprocesserna när det gäller framförallt väg- och järnvägsprojekt. Det är mycket välkommet. Dagens system fungerar inte alls. Det är oerhört lång tid från beslut till dessa att projektet finns på plats. Igår kväll var jag med i en paneldebatt med detta tema och det finns ett antal exempel på infrastrukturprojekt som har tagit många många år att få på plats pga att tillstånds- och överklagandeprocesserna tar så lång tid. En förkortning av denna tid är verkligen efterlängtad av alla.

På Sveriges kommuner och landsting, samhällsbyggnadsberedningen, hade vi idag ett ärende om dubbdäckens påverkan på luftkvaliteten. Vi var överens om att om nu staten inte tar sitt ansvar för att leva upp till EU-direktivet på detta område så måste den ta sitt ansvar genom att ge kommunerna verktyg för att minska problemet. Ett sådant verktyg skulle kunna vara att ändra lagstiftningen så att kommuner som har problem med luftkvalitetsnormen skulle kunna införa miljözoner för personbilar inom vilken zon det inte skulle vara tillåtet att använda dubbdäck. Det ska bli intressant att se var regeringen tycker om detta.

/