Dubbdäck en het fråga

I morse hade staden tillsammans med Vägverket en frukost med anledning av att Vägverket inleder en kampanj om vinterdäck. Samtidigt presenterade representanter för Teknikens Värld en undersökning som de gjort om vinterdäck och dubbdäck. Undersökningen är intressant och visar att det sker en snabb produktutveckling på däcksidan. Ett tydligt resultat av undersökningen är att olika däck är bra i olika väglag och att som konsument är det viktigt att fundera på vilken typ av däck som passar bäst för just det egna behovet. I moddigt väglag, att jämföra med mycket vatten på vägen, så visade sig tex de däck som var centraleuropeiska vinterdäck vara bäst.

Motormännen har med anledning av morgonens frukost gått ut med ett pressmeddelande där de hoppar på undertecknad. Det finns anledning att göra ett par kommentarer med anledning av deras lite förvånande slängiga pressmeddelande.
1. Det är regeringen som anger lagstiftning på området – inte kommunen. Vi har att hålla oss till det regelverk som finns och det innebär att kommuner ska kunna reglera dubbdäcken på enskilda gator. Jag hade hellre velat ha en miljözon som är lättare att övervaka. Men det alternativet finns inte.
2. Motormännen påstår att jag vill göra Stockholm dubbfritt. Det är ingen som har föreslagit detta.
3. Det är knappast någon nyhet för bilisterna i Stockholm att en reglering av dubbdäcken kan vara på gång i Stockholm. Denna fråga har varit aktuell under flera år.
4. Trafiksäkerhetsfrågan är viktig men samtidigt vet vi att dubbdäcken är en viktig orsak till att Stockholm inte klarar av gränsvärdena, miljökvalitetsnormen för luftkvaliteten, som Sverige har förbundit sig att följa gentemot EU. Det sker överskridanden varje år (och det gäller inte bara i Stockholm) och pga detta har EU-kommissionen inlett en förundersökning mot Sverige. Vi måste klara luftkvaliteten, annars riskerar Sverige skadestånd på mycket stora belopp från kommissionen. Det som Teknikens Världs test visar är också att det finns fullgoda alternativ till dubbdäcken.
5. Trafik- och renhållningsnämnden kommer inom kort att fatta beslut om hur dubbdäcksanvändningen ska regleras i Stockholm så Motormännen behöver inte vara oroliga för att det ska råda någon oklarhet i just den frågan.

Motormännen gör det väldigt lätt för sig genom att bara negligera det faktum att det finns ett samband mellan de höga partikelhalterna i Stockholmsluften och dubbdäcksanvändningen. Som ansvarig politiker kan jag inte ha en så lättvidig inställning i frågan. Därför måste vi agera för att leva upp till de gränsvärden som vi har lovat att klara, gränsvärden som EU beslutat utifrån hälsoskäl.

Till slut – lite förvånad är jag över att Motormännen tycks tro att det är kommunen som är lagstiftare. Det är regeringen som anger regelverken.
/