På trafik- och renhållningsnämnden hade vi idag ett ärende om framkomlighet under bygget av Spårväg City etapp ett. Förslaget innebar att det ska bli möjligt att svänga vänster från Linnégatan ut på Sturegatan. På så sätt kan de som bor i detta område snabbt komma ner till Klaratunneln eller Sveavägen utan att åka via Nybroviken och Norrmalmstorg under bygget av Spårväg City. Socialdemokraterna yrkade avslag på äendet. Man kan undra varför de vill försvåra framkomligheten i stan under byggnationen. Från vär sida påpekade vi att det är viktigt att också ha beredskap för att öppna Mäster Samuelsgatan för trafik från Birger Jarlsgatan mot Klaratunneln. Allt för att underlätta framkomligheten under bygget.
Framkomlighet är en viktig fråga i samband med bygget. I avtalet mellan Staden och SL står det tydligt att en fil i vardera riktningen måste vara öppen förbi Berzelii park under byggnationen. SL har också förbundit sig att det bara är buss 2 och 55 som ska passera Norrmalmstorg/Berzelii park. Detta för att minimera trafikproblemen för bilisterna. Tidigare har många fler linjer passerat den vägen.
Stadens kommunfullmäktige fattade beslut om Spårväg City i förra veckan. Socialdemokraterna var ensamma emot. Stockholm stad växer och det behövs nya kollektivtrafikerbjudanden till stockholmarna. Spårväg City är ett exempel på detta. När spårvägen är på plats som kommer den att ersätta många bussar. Alternativet till Spårvägen är bussar på sträckan. Fler bussar som skulle klara av samma kapacitet som spårvägen innebär knappast inte bättre framkomlighet för bilisterna på sträckan.
Idag har stadshuset varit fullt av företagare. Veckans Affärer har utsett årets Gröna Kapitalist. Jag hade äran att läsa upp motiveringen till att O2 fick utmärkelsen. Precis före detta arrangemang samlades närmare 200 företagare i Gyllene salen för att låta sig inspireras och utbyta erfarenheter från företag som jobbat målmedvetet med att minska sin egen miljöpåverkan. Arrangemanget var ett led i projektet Klimatneutrala Stockholmare. Klimatpakten är ett mycket inspirerande samarbete som nu samlar 85 företag. På budgetfullmäktige på fredag kommer jag att ställa frågan till miljöpartiet varför de vill lägga ner detta utmärkta samarbete mellan staden och näringslivet. Ett samarbete som syftar till minskad miljöpåverkan. För mig är deras politik obegriplig. Hur kan man vara emot ett frivilligt samarbete för en bättre stockholmsmiljö?
/