Idag har jag delat ut Stockholmshamnars utmärkelse Miljöbojen, till Världsnaturfonden WWF. De fick det för att framgångsrikt ha granskat, informerat och väckt debatt kring fartygens utsläpp av och hamnars möjlighet att ta emot svart- och gråvatten.
Dagens DN hade en stort uppslagen artikel om Förbifart Stockholm och att den hotar världsarvet Drottningholm. Det var en ganska hårddragen artikel minst sagt. Förbifart Stockholm är 21 km lång, varav 17 km kommer att gå i tunnel. En stor del av tunneln ligger under Mälaröarna, nerfart vid Skärholmen och uppfart vid Lunda. För att Ekerö ska kunna dera nytta av Förbifarten planeras det två trafikplatser på Lovön. Därtill har Ekerö kommun ansett att det behövs en breddning av Ekerövägen till Brommaplan. Det senare är en fråga som drivits av kommunen under lång tid och som också varit valfråga i kommunvalet på Ekerö. I samband med förverkligandet av Förbifarten vill Ekerö kommun nu passa på att få denna trafikåtgärd på plats. Det känns rimligt.
Förbifarten är en viktig fråga för infrastrukturen i Stockholmsregionen. Undersökningar visar att projektet har ett mycket starkt stöd bland stockholmarna.
Jag ser fram emot förverkligandet av detta viktiga projekt.