Färjeresenärer ger jobb och klirr i kassan

Hamnen har låtit göra en undersökning som visar hur viktig färjenäringen är för Stockholm. Ca 2 miljoner passagerare/år belägger motsvarande 7 hotell varje dag och bäddar för 4.200 årsanställda inom besöksnäringen. 5 miljarder kronor varje år är mycket pengar. Jag blev förvånad över resultatet. Visst visste jag att många resenärer kommer tilll Frihamnen, Värtan, Kappelskär och Nynäshamn, men att de omsatts eå mycket pengar var jag inte medveten om. Värt att tänka på i dessa dagar där det finns de som klagar över att det är svårt att komma fram vid skeppsbron. En anledning till att ett stop over för Volvo Ocean Race är viktigt är just för att marknadsföra Stockholm som sjöfarts och turiststad.

Ju fler som kommer hit desto mer intäkter och jobb.
/

Oppositionen kan inte samla sig – biogasförarna allt nöjdare

På trafik-och renhållningsnämnden idag visade det sig att det fanns tre olika alternativ från oppositionen med anledning av ärendet om en detaljplan för Norra Stationsområdet. Projektet är en viktig del av Stockholms tillväxt av många skäl:
– det binder ihop Stockholm och Solna på ett bra sätt
– Nya Karolinska, som ska byggas i området, är en viktig satsning på forskning och utveckling inom det medicinska området
– det skapar många nya bostäder och nya arbetsplatser

Socialdemokraterna anser att projektet inte ska bli av om det inte byggs en tunnelsbana mellan Odenplan och Norra stationsområdet. SL planerar för flera alternativ och det är verkligen oklokt att som (s) villkora hela projektet med att kollektivtrafiklösningen är just en tunnelbana. Deras oppositionskamrater är inte lika kategoriska i sina uttalanden.

Andelen biogasförare som anser att tankstationerna fungerar bra har tredubblats jämfört med förra året. Ett bra kvitto på det ökade förtroendet för fordonsgasmarknaden i Stockholm är att nybilsinköpen av fordonsgasbilar har sjufaldigats jämfört med förra året. Det är mycket bra tycker jag. Himla tur att miljöpartiet inte lyckades att förstöra marknaden för fordonsgas i Stockholm genom sin kortsynta politik.
/

/

Hong Kong och EU på beök i Hammarby Sjöstad

Spännande att följa röstsammanräkningen på www.val.se. En utmärkt service för oss väljare.
Idag har jag haft nöjet att träffa en delegation näringslivsföreträdare och berätta om vårt framtida miljöarbete, efterföljaren till Hammarby Sjöstad, dvs Norra Djurgårdsstaden mm. Stort intresse från företrädare från Hong Kong. Denna 7 miljonersstad har stor potential att ta bättre hand om sitt avfall och producera energi ur det. European Union-Hong Kong Business Co-operation är ett samarbete mellan näringslivsföreträdare inom EU och Hong Kong. Till fromma för affärsutvecklingen. Ordförande för Hong Hong kommitten är Dr Raymond K. F. Ch’ien, som också kommer från det företag som kommer att ta över driften av Stockholms tunnelbana.

Häromdagen såg jag en bil som körde med dubbdäck – hur tänker man då som bilinnehavare?
/

Socialdemokraterna 4:e största parti i Stockholm

Intressant resultat av EU-valet. Allianspartierna håller majoritetsställningen men inom oppositionen sker det dramatiska förändringar. Miljöpartiet är numera större än socialdemokraterna i Stockholm. Innebär det att Ruwaida är oppositionens finansborgarrådskandidat i nästa års val??..

Valkampanjen och omflaggning

Kollegan Joakim Larsson och jag har idag ett svar på Jämtins debattartikel i Dagens Industri. socialdemokraterna är duktiga på att presentera förslag på miljöområdet och få det att framstå som att det är deras initiativ. Som vi visar i artikeln idag så handlar det om saker som redan initierats av den sittande borgerliga nmajjoriteten. Men det kan ju lyckas Jämtin, det kan ju vara så att det är de som bara läser din artikel och inte vårt svar. Och om man inte vet hela bilden så kan ju (s) i stadshuset framstå som offensiva…

EU-kampanj i snålblåsten vid Sergels torg. Men torgmötet med Carl Bildt och Anders Borg livade upp. Viktigt att rösta i valet – jag har redan gjort det!

Att euron är viktig visar det faktum att Birka Paradise numera är svenskflaggat. Det 29e fartyget med Stockholm som hemmaort. Jag hade äran att klippa bandet i eftermiddag, samt att hissa den svenska flaggan. Omflaggningen innebär dessutom att Birka söker ny personal. Jag har sagt det förut men det förtjänar att upprepas, kryssningsverksamheten är viktig för Stockholm.

På väg från Birka gick jag Skeppsbron. Där pågår byggandet inför Volvo Ocean Race. Jag kan förstå att det är många som är irriterade över att körbanor har försvunnit i samband med evenemanget. Det är en bedömning som polisen har gjort och som vi har att rätta oss efter. Samtidigt är jag övertygad om att många många kommer att uppskatta Volvo Ocean Race och att det är evenemanget som man kommer att minnas – inte att filer var avstängda i samband med att det pågick.
/

Nätverket Stockholm Cleantech bildat

Regnigt kampanjande på Medborgarplatsen idag. Sverigedemokraternas ordförande hade torgmöte och de enda som lyssnade var nog de journalister som var på plats. Detta parti har verkligen ett försåtligt budskap. Vi ska inte låta ”utländska politiker” bestämma över oss i Sverige. EU är en fantastiskt samarbete för fri rörlighet över gränserna som baseras på övertygelsen att de som handlar med varandra inte bedriver krig med varandra. Jag har svårt att se att man kan överdriva den betydelse som det oerhört framåtsyftande initiativ som togs i början av 1950-talet, med kol- och stålunionen, har haft för utvecklingen i Europa. För mig är det helt obegripligt hur någon, så Sverigedemokraterna gjorde idag på torgmötet, kan stå och skrämmas med ”turken och prata om det muslimska hotet på det sätt som de gjorde. Det leder verkligen inte till en bättre värld.

På tal om en bättre värld så har jag idag medverkat vid det första mötet med nätverket Stockholm cleantech. Det finns i Kista och det är en mycket passande plats eftersom det finns all anledning att gifta ihop Cleantech och ICT. Jag uppmanade de närvarande företagen att bli duktigare på att skryta om vad de kan. Det skapar nämligen förutsättningar för att vi kan jobba så som USAs förre ambassadör Michael Wood gjorde, dvs hjälpa till med att marknadsföra den kompetens och det kunnande som finns i de svenska företagen på cleantech området. Det ska bli spännande att följa nätverkets utveckling. förhoppningsvis kan vi också få se ett eller flera företag som leverantörer till de nya miljöprofilsområden som staden ska utveckla.
/

Alla ska med i stadens miljöarbete

Det miljöprogram för Stockholm stad som kommunfullmäktige fattat beslut om innebär att alla stadens olika verksamheter har ansvar för att leva upp till miljöprogrammets mål och jobba för att minska sin miljöpåverkan. Bredbandsbolaget Stokab illustrerar detta på ett utmärkt sätt när de lanserar en lösning som innebär att den överskottsvärme som alstras i anslutning till deras nyinstallerade knutkoppling för distribution, under Östra Real, kan användas för att värma skolan. Värmeöverskottet motsvarar uppvärmningen av 40-50 villor på ett år. Snacka om smarta lösningar. Ett utmärkt exempel på att stadens miljöarbete inte kan bedömas utifrån hur stor budget som miljöförvaltningen har. Det gäller att ha ett helhetsperspektiv och agtt titta på vad olika verksamhetsområden gör på miljösidan.
/

Hässelby Golf Europas första klimatneutrala golfklubb

Idag har jag invigt Lövsta damm- och våtmarkssystem. Projektet är ett samarbete mellan Kyrkhamns fältskola och Hässelby Golf. Genom att bygga ett dränerings- och dammsystem så har man åstadkommit många bra saker, ett biologiskt reningsverk, en utmanande golfbana, en minskning av läckage av näringsämnen till Mälaren, vår vattentäkt, och en ökning av floran och faunan. Ett strålande projekt som illustrerar det jag hela tiden påpekar; ett viktigt skäl till varför Stockholm ligger så långt fram i miljöarbetet är att vi har engagerade människor och företag som vill åstadkomma miljöförbättringar.

På tal om miljö så är vi ett antal moderata kommunpolitiker som idag har skrivit ett öppet brev till Sigtunas kommunalråd Anders Johansson (s) och vädjat till honom om att han inte ska tillåtta ett kommunalt klotterplank. Rent kontraproduktivt agerande med tanke på allt arbete som läggs ner i våra kommuner för att bekämpa klottret. Nej Anders, kom istället med oss i arbetet med att bekämpa klottret.
/

Infrastrukturinvesteringar lönar sig i storstäder

Detta var temat för dagens seminarium på Logistik och transportmässan i Göteborg som jag medverkade i. Nutek har visat detta i rapporter. De har också kunnat konstatera, precis som många andra, att de beräkningsgrunder som finns för att analysera huruvida en investering är lönsam eller ej i storstäder har uppenbara brister. Det behövs ett annat beräkningssätt för att kunna göra bättre bedömningar av investeringarna. Med det beräkningssätt som används idag skulle tex tunnelbanan i Stockholm aldrig ha byggts. Idag kan vi konstatera att det är ganska skönt att den finns och att den är en viktig förklaring till varför vi har en god miljö i Stockholm. Det är hög tid att det satsas mer på infrastrukturen i Stockholm. Det lönar sig för hela landet.

En representant från ett stort företag som levererar mycket varor till bl a Stockholm konstaterade att det är inte resan till Stockholm som är utmaningen – där är oftast vägarna bra. den stora utmaningen är när man kommer till Stockholm, att ha bra omlastningsställen och över huvud taget framkomligheten i staden. Mycket tänktvärt påpekande mot bakgrund av det förtätningsarbete som just nu pågår. Vi får inte glömma bort Näringslivet och transportbehoven i detta arbete.
/

White arkitekter ett spännande företag

Tisdagsbesöket gick, efter att ha valkampanjat, till White arkitekter. Deras glashus vid Hammarbyhamnen är i sig ett exempel på hållbart byggande där de tagit hjälp av såväl vattnen i sjön som solens värme för inomhusklimatet.

White är en ganska ovanlig arkitektbyrå eftersom de jobbar med integrerad planering. De tar in energi, hållbarhet mm från första början i ett projekt. Därmed får man ett bredare perspektiv från första början. De är nog en av de första arkitektbyråerna som har anställt en beteendevetare som också deltar i projekten, syftande till att få med de boendes perspektiv inte minst i olika ombyggnadsprojekt.

White tillhör ett av de företag som har kunnats dra nytta av den uppmärksamhet som Stockholm fått på miljöområdet mycket tack vare Hammarby Sjöstad. Det är kul. Arkitekter är onekligen mycket viktiga när det gäller hållbart byggande, energieffektiva lösningar och att utveckla ett miljömässigt bra boende. Många sådana ideer och tankar kommer att behövas när Norra Djurgårdsstaden ska utvecklas och miljonprogramområdena energieffektiviseras. För att inte tala om allt annat som ska byggas i Stockholm med omnejd.

Till slut, vilken otrolig utveckling som skett när det gäller röstningen. Strax innan jag gick på tåget till Göteborg kunde jag förtidsrösta i hallen på Centralstationen. Det var kö till röstningen. Det förstår jag. Denna tillgänglighet som vi ser i årets val är en ypperlig service till alla som vill använda sin röst för att påverka vad som sker i Europaparlamentet.

/