Vad vore Stockholmsregionen utan stockholmshamnar? Jag undrar hur många stockholmare som faktiskt tänker så. Hur många är det som reflekterar över hur alla varor som finns i butikerna kommer till hyllorna? I själva verket så är det ju så att den allra största andelen kommer via sjöfrakt. Och Stockholms hamnar gör det möjligt att varorna kommer så nära marknaden som möjligt via det miljövänliga alternativet sjöfrakt. Det är lätt att ta varuförsörjningen för given. Det är lätt att glömma bort att man måste planera en stad och en region så att det finns en effektiv infrastruktur för varuleveranser.
I Stockholm försöker vi att samordna detta och vi försöker att planera smart och miljöeffektivt för framtiden. Det är därför som vi vill flytta en del av hamnverksamheten till Norviksudden i Nynäshamn. Det skapar möjlighet för att bygga en hamnkapacitet som kan leva upp till den ökade efterfrågan som en växande stockholmsregion kommer att innebära. Det skapar möjligheter att avlasta innerstaden från transporter i kombination med en utveckling av en naturhamn som kan ta emot moderna fartyg. Det är så det är tänkt.
Det är också detta som Hutchison Port Holdings ser som en intressant möjlighet och det är därför som de har valt att inleda ett samarbete med Stockholmshamnar på containerterminalsidan. De ser långsiktigt på hamnverksamheten. De ser vilka möjligheter som finns i etableringen av en modern hamn i Norvik. Det gör däremot inte miljödomstolen som säger nej till stadens ansökan om miljötillstånd för att bygga Norvikshamnen. Det finns två saker som är mycket förvånande med denna dom – förutom det givna att man säger nej till ansökan. Det är för det första att domstolen har ett oerhört kortsiktigt perspektiv. Den verkar inte förstå att detta är en investering som måste ses på ca 50 års sikt. Det andra är att den tar alla påståenden från de som är motståndare mot hamnen för givet utan att över huvud taget ifrågasätta eller analysera argumenten. Tex så påstår domstolen att det inte har visats att Stockholm är en tillväxtregion. Man kan undra var domstolen har befunnit sig under de senaste åren mot bakgrund av att Stockholm har vuxit med ett Malmö sedan 1990 och att 45% av landets befolkningstillväxt 2008 skedde i Stockholms län.
Norviksudden och den nya hamnen är ett viktigt projekt för miljön och för Stockholmsregionen. Det inser en av världens största hamnaktörer HPH, Hutchison Port Holdings. Jag hoppas att också miljööverdomstolen inser detta nu när den har att ta ställning till det överklagande av miljödomstolens dom som inlämnats av Stockholm stad, Nynäshamns kommun och länsstyrelsen i Stockholms län.
/