Konferens på IVA om energifrågor och sol, vind och vatten idag. Jag inledningstalade om stadens arbete kring energieffektiviseringar inom befintligt bostadsbestånd, vilka planer vi har för nya områden och vad andra aktörer inom bygg och fastighetsbranschen gör på sitt håll för att bidra till en effektiv energianvändning i Stockholm.
Efter detta möte bar det av direkt till Kräftriket och ner i underjorden. i maj 2007 togs det första spadtaget för Norra Länkenbygget. Jag var inte med då, men idag fick jag vara med vid genomslaget. Åsa Torstensson, infrastrukturministern, Lena Erixon, Vägverkets generaldirektör och undertecknad sprängde salvan som innebar att genomslaget i huvudtunnlarna under Lill-Jansskogen. Det var många som var där och bevittnade detta historiska ögonblick. Detta infrastrukturprojekt började att diskuteras på 1960-talet. Upphandlingen skedde 1996 och efter mycket om och men togs första spadtaget i maj 2007. Stockholm behöver verkligen denna länk. Staden växer, regionen växer och det är en allt tuffare trafiksituation. Idag går det ca 34.000 fordon-/dygn på Valhallavägen, nästan 50.000 fordon /dygn passerar Norrtull och över 41.000 fordon Cederdalsgatan. Med tanke på de utvecklingsplaner som finns för Norra stationsområdet, Norra Djurgårdsstaden och Daleneum på Lidingö så är verkligen Norra Klänken ett hett efterlängtat tillskott till stockholmsregionens infrastruktur. Den kommer att stå klar i slutet av 2015.
Sedan första spadtaget togs har bara Stockholm stad vuxit med över 40.000 invånare, nästan ett Lidingö! Det är hissnande siffror. Och en sak som är oerhört imponerande är den logistikförmåga som Vägverket och deras konsultet visar varje dag vid bl a Norrtull. Det är djupt imponerande att trafiken kan flyta så bra som den trots allt gör mitt under bygget. Nästan 50.000 fordon/dygn. Tack för detta säger jag!
/