Därför behövs en hamn i Norvik

Inledningstalade på en konferens som Delegationen för hållbara städer höll idag i Stockholm. En viktig verksamhet med fokus på renovering av det befintliga bostadsbeståndet. Här finns mycket att göra när det gäller miljö och energieffektiviseringar.

Idag har Stockholm, Nynäshamn och länsstyrelsen i Stockholm var och en för sig utvecklat sin överklagan av Miljödomstolens avslag på Stockholms hamnars tillstånds för ett nytt hamnläge vid Norviksudden i Nynäshamn. Investeringen i Norvik ska ses ur ett 50-100 års perspektiv. Det är ett beslut i klass med byggandet av tunnelbanan, fjärrvärmenätet och Essingeleden. Stora viktiga beslut som har inneburit mycket för miljön och för regionens utveckling. Mycket talar för att Stockholmsregionen 2050 kommer att ha vuxit med ett Stockholm, dvs ytterligare 800.000 invånare. Det ställer krav på en hållbar leverans av varor till detta växande område. Sjöfarten är ett miljövänligt alternativ och Norviksudden, med dess djuphamn, närhet till den marknad som efterfrågar produkterna och kort inseglingsväg. 

Idag har regeringen ochs presenterat sin stora inhfrastruktursatsning – över 480 miljarder kronor. Det är välkommet. Samtidigt kunde vi höra Maria Wetterstrands kommentar, Förbifarten ska stoppas. Ett tydligt besked om att Carin Jämtins förhoppning om att hon ska kunna rädda Förbifarten inte är något alls att lita på.

Tisdag innebär företagsbesök. Dagens gick till Ekomarine. Ett litet företag som tagit fram den enda giftfria båtbottenfärgen. Neptune Formula. Den innehåller inga kemikalier och bygger på att mikroorganismer bryter ner proteiner i färgen. Denna process reducerar syrenivån närmast skrovet och förhindrar därmed påväxt. Tekniken är patenterad och båtbottenfärgen är särskilt framtagen för Östersjön och insjöar.  Ytterligare ett exempel på att det är företag och enskilda individer som är viktiga i miljöarbetet. Undras hur många som väljer denna båtbottenfärg detta miljöhuvudstadsår?

/