Blir det Ja eller Nej med vänstern?

Idag skriver finansborgarrådet Sten Nordin (M) och finanslandstingsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M) ett öppet brev till Mona Salin, Maria Wetterstrand (MP), Peter Eriksson (MP) och Lars Ohly (V) för att få besked om vad som händer med regionens historiska trafikuppgörelse om de tre vänsterpartierna efter valet är i majoritet för att bilda regering.

 

”Socialdemokraterna i Stockholm har deklarerat att man har för avsikt att köra över sina potentiella koalitionspartners i frågan om Förbifart Stockholm. Det välkomnar vi. Men finansieringen vilar på Riksdagens bord. Därför krävs besked om vad vänsterpartierna vill nationellt.”

 

Brevet bifogas nedan i sin helhet samt som PDF.

Till Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Peter Eriksson, Lars Ohly

Vi kräver besked om Stockholms infrastruktur

Alliansens partiledare har nu tillkännagivit sitt beslut om den trafik-slagsövergripande nationella planen för 2010_2021 samt de ekono-miska ramarna för länsplanerna. Beslutet innebär att 482 miljarder kronor investeras i nya spår, vägar och kollektivtrafik i hela landet.

För Stockholmsregionens del innebär det att Stockholmsöverenskom-melsens investeringar på cirka 100 miljarder kronor, som inbegriper bland annat Förbifart Stockholm, Citybanan, Mälarbanan och Norra Länken, blir verklighet.

Varje dag pendlar mer än hundratusen stockholmare mellan de norra och södra delarna av Stockholm för jobb och studier. Förbifart Stock-holm kommer att knyta ihop regionens norra och södra delar. Att För-bifarten byggs är därmed ett av de absolut viktigaste integrationspro-jekten för Stockholm under de kommande åren.

Dessa satsningar är centrala för hela landets framtidsutsikter för fler jobb och ekonomisk tillväxt. Därför är långsiktigheten i planeringen av betydelse för omvärldens tilltro till Stockholms och Sveriges utveckling.

Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet står lokalt och regionalt bakom regeringens beslut. Företrädare för allians-partierna i Stockholms stad och län har i handling visat det genom att ställa upp på en historiskt stor regional medfinansiering.

Som det ser ut i dag förutsätter förverkligandet av Stockholmsöverens-kommelsen att allianspartierna får förnyat förtroende. Vad som skulle hända vid ett maktskifte är däremot ytterst oklart. Miljöpartiet och Vänsterpartiet har tydligt markerat motstånd mot framför allt Förbifart Stockholm. Därmed hotar de att spräcka uppgörelsen, som också ger mer vägburen kollektivtrafik via Förbifarten och stora spårsatsningar.

Socialdemokraterna i Stockholm har deklarerat att man har för avsikt att köra över sina potentiella koalitionspartners i frågan om Förbifart Stockholm. Det välkomnar vi. Men finansieringen vilar på Riksdagens bord. Därför krävs besked om vad vänsterpartierna vill nationellt.

Vi är djupt oroade av denna ovisshet, som äventyrar långsiktigheten i Stockholmsregionens och landets utveckling. Därför vill vi ha besked från vänsteroppositionen. Kan vi lita på att Socialdemokraternas ”ja” till Förbifart Stockholm förblir ett ja vid ett maktskifte? Är det Socialde-mokraternas ja eller Miljöpartiets och Vänsterpartiets nej som gäller? Väljarna förtjänar ett ärligt svar inför valet i september.

Sten Nordin     (M)             Catharina Elmsäter-Svärd (M)

Finansborgarråd         Finanslandstingsråd