Miljöpartier försöker att skapa konflikt om lånecyklarna

2010-04-14

 
Idag har Miljöpartiet skickat ut följande pressmeddelande. Mina kommentarer till deras förslag finns med versaler nedan. De jobbar hårt för att framställa det som att vi moderater inte är intresserade av cyklisterna. Men det är inte korrekt. Vi anser att cyklister är viktiga och vi jobbar för att de, liksom bilister, kollektivtrafiken och distributionstrafiken ska få goda förutsättningar i staden. Vi agerar när det gäller lånecyklarna. Ett exempel på detta är att vi på trafiknämnden i nästa vecka kommer att förlänga avtalet med Clear Channel.

Miljöpartiets PRM – Miljöpartiet kräver att Moderaterna agerar i frågan om lånecyklar

 
– Det är anmärkningsvärt att Moderaterna inte prioriterar de populära lånecyklarna och sedan skyller ifrån sig när de får kritik. Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) måste ta sitt ansvar, säger Emilia Hagberg, (MP), gruppledare Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad.
 
Idag lägger Miljöpartiet de gröna fram en skrivelse i kommunstyrelsen med krav på fler stationer till lånecyklar. Enligt avtal skulle 2000 cyklar vara utplacerade på 160 stationer och erbjudas stockholmare och turister. Uthyrningen av cyklar ökar stadigt varje år och för 2010 räknar man med 30 000 låntagare. Trots stor efterfrågan finns idag bara hälften så många cykelstationer, och därmed står 1000 lånecyklar oanvända i lager.

För att bygga ut antalet lånecykelstationer i enlighet med avtalet behöver 90 parkeringsplatser tas i anspråk, vilket motsvarar 3 promille av Stockholms alla parkeringsplatser.

– Det handlar om prioriteringar. För oss är det viktigt att Stockholm satsar på cyklar. Tyvärr är det så att Moderaterna konsekvent säger nej till allt som påverkar biltrafiken på något sätt. Deras omoderna trafikpolitik kostar i form av ökad trängsel, ökade utsläpp, färre cykelvägar och mindre kollektivtrafik, säger Emilia Hagberg (MP).

– Vi kräver att Ulla Hamilton i ett första steg skyndsamt tar fram lånecykelstationer på de fem områden där det är allra mest akut: vid Centralstationen, på Birger Jarlsgatan, vid Östermalmstorg, på Djurgården samt i City. Därefter ska systemet byggas ut även till ytterstaden, säger Emilia Hagberg (MP).

DE 5 TYDLIGASTE PROBLEMOMRÅDENA I INNERSTADEN:

1. Centralstationen. Lånecykelstationen togs bort pga Citybanan och det behöver därför skapas nya stationer, både i anslutning till utgången mot Vasagatan och mot Klarabergsviadukten. De närmaste stationerna finns idag på Bryggargatan och utanför Sheraton, vilket är alldeles för långt bort. DET ÄR PÅ GÅNG EN STATION UTANFÖR CENTRALEN, I SAMARBETE MED JERNHUSEN.

2. Birger Jarlsgatan. Det finns idag inga stationer på Birger Jarlsgatan. Det behövs minst tre stationer. HÄR VAR DET PÅ GÅNG EN VID STUREPLAN OCH EN VID HUMLEGÅRDEN. 
3. Östermalmstorg. Det finns inga lånecykelstationer i närheten, närmaste station är Norrmalmstorg eller Fältöversten. Generellt behövs det fler stationer på hela Östermalm. När systemet byggdes upp låg ”småbygglov” på stadsdelsnämnderna. På Östermalm gillade varken dåvarande ordförande eller chefstjänstemän idén med lånecyklar, vilket fortfarande märks genom färre stationer i den stadsdelen jämfört med övriga. STADEN TITTAR PÅ DETTA. DOCK FINNS DET EN HEL DEL SOM HAR SYNPUNKTER PÅ ATT STATIONER SÄTTS UPP PÅ STADENS TORG.

4. Djurgården. Det finns en liten station i Allmänna gränd (stadens mark). Ansökan om att bygga ut denna station har fått avslag från Trafikkontoret (det är ingen reklamskylt som ska byggas så det räcker med marklov). Djurgårdsförvaltningen har i flera omgångar sagt nej. Det är framförallt turisterna som vill ha möjlighet att ställa ifrån sig cykeln när de besöker Djurgården. DET PÅGÅR DISKUSSIONER MELLAN CLEAR CHANNEL OCH DJURGÅRDSFÖRVALTNINGEN FÖR ATT HITTA PLATSER PÅ DJURGÅREDN. STADEN ÄGER INTE MARKEN DÄR.

5. City. I City finns ett nätverk av lånecykelstationer, men nätverket behöver förtätas. Cyklister vill inte gå mer än absolut nödvändigt från det att de ställt ifrån sig cykeln till sin målpunkt. Idealet vore att det är 300 till 500 meter mellan stationerna i city. Idag är det snarare 800 meter upp till kilometer mellan stationerna. DET LÅTER PÅ MP SOM OM DET FINNS HUR MYCKET YTA SOM HELST I CITY. SÅ ÄR DET INTE. DET VIKTIGA FÖR STATIONERNA ÄR JU ATT DE ÄR RÄTT BELÄGNA I FÖRHÅLLANDE TILL VART MÄNNISKOR VILL TA SIG. INTE AVSTÅNDET STATIONERNA EMELLAN.

Om Miljöpartiet fick bestämma så skulle inte bara 90 parkeringsplatser utan betydligt flera försvinna. Deras ambition är ju att få bort bilarna från innerstaden. Och då blir det givetvis mycket enklare att hitta platser för lånecykelstationer. Frågan är om det är så stockholmarna vill ha det?

/