2009 växte stockholmsregionen med 39.000 invånare. Regionen står för över 40% av befolkningstillväxten i landet. I takt med att vi växer så blir det allt mer angeläget med infrastrukturinvesteringar. Det är med medvetenheten om att det riskerar att bli totalkaos i regionen om vi inte får nya spår och vägar på plats, som regionens kommuner och landstinget har samlat sig runt ett historiskt åtgärdspaket för de kommande 10 åren. Det omfattar investeringar i spår och väg på 100 miljarder kronor.
Regeringen kvitterade sin del av finansieringen strax innan påsk och de har också gett tillåtlighet till Förbifarten. I detta läge gör då oppositionen det oerhörda att de riskerar hela detta paket genom att helt enkelt lyfta upp ett av de viktiga projekten ur det samlade paket som är förankrat i länets samtliga kommuner och i regeringen. De vill ha folkomröstning om Förbifarten 2012 och alternativen ska vara ”Kollektivtrafik” eller ”Motorväg”. Hur ska någon kunna välja mellan dessa två alternativ när det faktiskt är så att det ska gå kollektivtrafik på Förbifarten? Och dessutom så innebär ju deras agerande att det blir mindre infrastruktur för pengarna. Enbart förseningen som en folkomröstning skulle innebära- om de mot alla odds skulle vinna valet- beräknas till minst 1 miljard kronor. Nej valet den 19 september måste bli ett val om en rimlig framtid för stockholmarna. En viktig förutsättning för att många stockholmare ska få sin vardag att gå ihop är att det finns en väl fungerande infrastruktur. Oppositionen äventyrar nu – genom sin oförmåga att komma överens internt – hela det paket som de facto skulle kunna innebära rejäla förbättringar för såväl kollektivtrafiken, distributionstrafiken och privatbilismen. För att inte tala om innerstadsmiljön. Låt dem inte få chansen att förstöra den av stockholmarna så hett eftertraktade 100 miljarderssatsningen på spår och vägar i regionen.
/