Idag har jag presenterat en första utvärdering av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Det är intressant och man kan konstatera följande:
– trafiken har minskat på Hornsgatan – antalet fordon har minskat med över 30% (kan jämföras med att trängselskatterna minkade trafiken med ca 20%)
– andelen dubbdäck på Hornsgatan har minskat från ca 65% till 40%
– andelen dubbdäck i hela staden har minskat med 10-15%
– andelen bilar med odubbade däck har ökat till 37%
– 37% av de som idag har dubbade däck kan tänka sig att byta de mot odubbade när de är dags att byta däck
– dygnsöverskridandet av luftkvalitetsnormen (max 35 dygn/år) kom i år en månad senare jfr med förra året.
-antalet trafikolyckor har inte påverkats
Dessutom har fler valt kollektivtrafik och att gå eller cykla. Det är intressant resultat som visar att vi är på rätt väg för att klara luftkvaliteten i Stockholm. Men det räcker inte. Fler måste välja bort dubbdäcken för att vi ska klara EUs normer och undvika att bli fällda för brott mot direktivet.