Trafiken en evig fråga i Stockholm?

På mitt skrivbord ligger ett flygblad från stockholmsvänstern. De vill ha en bilfri cykelstad. Ett första steg i det arbetet är enligt dem att ta bort de dubbla bilfilerna och göra dem till enkla bilfiler på Folkungagatan, Skeppsbron, Flemninggatan, Sveavägen och Valhallavägen. De filer som försvinner ska bli cykelbanor istället. Intressant förslag från ett parti som säger sig värna om kollektivtrafiken.

Jag tycker att detta förslag i all sin enkelhet illustrerar vad som blir effekten om det saknas ett helhetsperspektiv på trafiken. Vår politik utgår från att hitta bra lösningar för såväl gående, cyklister, bilister, varutransporter, kollektivtrafik som utryckningsfordon. Alla ska med. Oppositionen tänker bort flera av dessa trafikslag. Det är inte seriöst. Kollektivtrafiken är en viktig del i stockholmstrafiken  men den tillgodoser inte alltid allas behov. Vi får snart den första spårvägslinjen och det kommer att byggas fler. De skulle säkert vilja ta en stor del av gatuytan i anspråk. Men det är viktigt att se stadens trafiksystem utifrån ett helhetsperspektiv. Det är därför som vi från majoritetens sida på aprilnämnden gav trafikkontoret följande uppdrag;

”För närvarande pågår ett arbete som SL har initierat i syfte att ta fram en spårvägsstrategi för Stockholm. Staden är representerade både i arbetsgrupp och i styrgrupp. Idag fokuserar arbetet på spårsatsningar. Nämnden anser dock att det finns behov av ett bredare angreppsätt, en strategi som omfattar även stombusstrafik och möjlig framtida Bus Rapid Transit-system (BRT). Vilka stombusslinjer ska konverteras till spårväg, var ska BRT-linjerna gå och var ska övrig busstrafik finnas är viktiga strategiska frågor ur ett helhetsperspektiv. Det är högst väsentligt att funktionen och trafikantnyttan ligger i fokus. Val av trafikslag för olika linjer och sträckor skall bestämmas av vilket resandeunderlag som finns och vad som lämpar sig i trafiksystemet. Stockholm växer snabbt. Därför är det viktigt att nu ta ett större grepp på hela systemet och se över och även omdisponera användningen av vissa gator. Det kan vara klokt att renodla trafiken på vissa gator genom att prioritera spårväg och buss på en gata och bilar på en annan. Samutnyttjande av kollektivtrafikkörfält för både buss och spårvagn på sträckor där de finns parallellt är ett annat sätt att effektivisera användningen av gaturummet. Genom att basera beslut om spårvägsutbyggnader på en gemensam strategi mellan SL och Staden ges god förutsägbarhet och framförhållning i planering.  

Med denna skrivelse ges trafikkontoret i uppdrag att i samverkan med SL arbeta utifrån ovanstående resonemang och på så sätt skapa en tydlighet och en överblickbar strategi för den viktiga stomkollektivtrafiken i Stockholm.”

Trafikkontoret har ansvaret för framkomlighetsfrågor och för hur stadens gatunät används. Det är många som vill använda sig av det. Därför är det väsentligt med en tydlig strategi i detta arbete. Inte minst mot bakgrund av det faktum att vi vet att Stockholm kommer att växa mycket framöver. Bara cykelbanor kommer inte att kunna tillgodose det behov som vi ser framöver, lika lite som bara kollektivtrafik.

Därför krävs det en strategi kring hur vi på bästa möjliga sätt löser helheten så att Stockholm även fortsättningsvis kan vara en hållbar storstad.

/

Trevlig helg!