Man kan undra vilken linje som gäller från s sida ang Slussen. Carin Jämtin mfl företräder en linje och Thomas Rudin talar nu om att det måste göras en samhällsekonomisk analys av trafikstörningar mm under en byggnation.åter igen står det klart vilket bristande ledarskap det finns inom s. Det är bekymmersamt eftersom det givetvis är bra för Stockholm om vi kan komma överens över blockgränserna kring stora projekt som detta. Men tyvärr gör deras agerande att vi inte kan lita på att sagt ord gäller.
Slussen faller samman, miljontals kronor pumpas in varje år för att den ska fungera hjälpligt. Så ser verkligheten ut och det är därför som det är angeläget att komma igång. Det beslut som kommunfullmäktige tog i juni 2010 gav stadsbyggnadskontoret i uppdrag att titta över förslaget när det gäller byggnaderna. Infrastrukturutformningen fattades det beslut om. Att svd nu framställer ny utformning av platsen som en stor nyhet är lite lustigt eftersom det var det uppdraget som fullmäktige gav i juni. Det är också lustigt att SvD lyfter fram att vissa tjänstemän på stadsbyggnadskontoret ville ha ett annat förslag. Det är lätt att föreställa hur allmänhetens reaktion hade blivit på det.
Nej låt oss nu fokusera på att komma till skott med nya slussen. Det förslag som finns innebär att i princip all betongyta från skeppsbron mot mälaren försvinner och vi får njuta av vatte ytan där den idag täcks av Karl XIV Johans torg och munkbroleden.
/