Stockholm måste växa smart

I dagens DN kan vi läsa om den remiss om stomlinjer och stomnät som Stockholm behöver utveckla för att stadens kollektivtrafik ska vara konkurrenskraftig. Perspektivet är 2030 och att Stockholm växer snabbt. Redan idag kan de som åker T- bana konstatera att det är fullt i innerstaden. Det behövs avlastning i form av stomlinjer på gatunivån. Det behövs också knutpunkter som gör att man inte behöver åka till city om det inte är dit man ska. Idag har vi många bussar på stadens gator. Remissen beskriver väl att det behövs kapacitetsökning och det är här spårvägen kommer in. För att kollektivtrafiken ska vara attraktiv så måste resenärerna kunna lita på att den kommer fram snabbt. Idag fastnar bussarna i innerstadstrafiken. Även denna fråga tas upp i remissen.

För första gången finns det nu ett gemensamt framtaget dokument om kollektivtrafiken i framtiden i Stockholm. Utarbetat av tjänstemän från SL och trafikkontoret. SL jobbar också med ett liknande dokument som hanterar kollektivtrafiken i länets övriga kommuner. Det är i detta perspektiv som tunnelbaneutbyggnad ska ses.

Från stadens sida ska detta strategiska arbete sedan läggas ihop med arbetet med att ta fram en parkeringsplan för Stockholm liksom en cykelplan. Helhetsperspektivet och ett långsiktigt tänk är viktigt, vilka gator ska användas till vad är bara några viktiga strategiska framkomlighetsfrågor. Vi får absolut inte glömma att en växande stad måste ha bra framkomlighet för godsleveranser, utryckningsfordon och transporter av farligt gods. Detta helhetsgrepp har saknats länge i Stockholm.

Var är bussar bästa lösningen, var är spårväg bästa lösningen, hur knyter vi ihop de olika trafikslagen på bästa sätt?  Hur utvecklar vi cykelinfrastrukturen på bästa sätt? Frågorna är många och trafikkontoret har en tuff uppgift. Men nu är vi på gång!

En spännande tid att ha ansvar för trafikfrågorna i Stockholm, oavsett om det handlar om cyklar, bussar, varuleveranser, spårvagnar, personbilar, utryckningstrafik eller gående.
/