Torsdagsmorgonen började med att ABC hade ett inslag där Karin Wanngård meddelade att (s) i Stockholm vill göra omstart i slussenfrågan. De vill ta fram ett nytt förslag för enligt dem har det hänt så mycket under processen med det nuvarande förslag så att förutsättningarna har ändrats helt och hållet. Intressant synpunkt med tanke på att det hela tiden görs simuleringar och uppdateringar av trafikrörelser mm.
1991 beslutade dåvarande gatu- och fastighetsnämnden om att utlysa en idétävling om Slussen. Skälet var att konstruktionen vittrar sönder och av rena trafiksäkerhetsskäl så måste detta åtgärdas. Sedan dess har Sluassen varit en oändligt långdragen historia- det är sant. Men ett skäl till att arbetet med det nuvarande förslaget tagit tid är ju just för att bl a socialdemokraterna har velat göra förändringar och att vi tagit hänsyn till remissynpunkterna.
Nu i elfte timmen meddelar (s) att de vill göra omstart igen. Men ledarskap handlar också om att våga fatta beslut. Under dessa 20 år som diskussionerna om en ny Slussen har pågått så fortsätter Slussen att falla sönder. Det kan alla konstatera som rör sig förbi denna knutpunkt där dagligen nästan ett Göteborg passerar förbi.
Vi vet också att den reglering av Mälarens vatten som finns idag inte är hållbar mot bakgrund av befarade kommande kraftiga regn mm. För detta krävs en ny vattendom och det arbetet hänger intimt samman med utformningen av en ny Sluss. En omstart enligt (s) önskemål försenar också denna process med minst 5 år. Undras vad markägarna och kommunerna runt om Mälaren tycker om det?
Många minns hur det var när Mälarens vatten bara var några centimeter från att rinna ner i Gamla stans tunnelbanestation. Det är viktigt att få fram en ny vattendom för Mälaren, och vi är redan nu sent ute i den processen. (S) vill förhala den än mer.
Slussen är en viktig knutpunkt för trafiken i Stockholm. Den måste fungera. Det behövs fler och bättre cykelbanor där, det behövs en god försörjning av kollektivtrafiken och det behövs framförallt en ny och trevlig miljö. Idag är det ca 110 meter betong som tcker vattenytan mellan Saltsjön och Mälaren. Den nya förslaget innebär att bron blir ca 40-45 meter. Alla som rör sig i stan idag ser att trafiksituationen är besvärlig. Slussen är en viktig del i den framtida infrastrukturen i Stockholm. Vi kan inte vänta längre.
Till sist. Det hävdas att tillgänglighetsfrågorna inte är tillvaratagna. Hur kan någon verkligen tro att vi från stadshusalliansens sida – vi som spänt bågen så hårt genom att sätta målet världens mest tillgänliga huvudstad – skulle acceptera att den nya Slussenlösningen inte tar hänsyn till tillgänglighetsaspekterna? Självklart ingår detta som en viktig del.
Jag tycker att det är mycket tråkigt att (s) inte orkar stå fast. När de sedan motiverar det hela med att de vill se en ”modernare, vackrare och mer funktionellt Slussen som är hållbart under tid” så bli man ju inte direkt imponerad av grunderna för att göra omstart och göra av med ytterligare många miljoner.
63% av dagens Slussen sjunker och måste därför åtgärdas snarast, 22% måste lagas, 15% är reparerat. Som politiker måste man våga fatta beslut. Jag är övertygad om att en majoritet av stockholmarna vill att vi kommer till skott och tar de sista beslut som behövs för att sedan äntligen komma igång med ombyggnationen av denna förfallande del av Stockholms innerstad.