Oppostionslandstingsrådet Hellemark Knutson(S) tycker att Stockholm ska fråntas rätten att själv bestämma över renoveringar, underhåll och nybyggnationer av gatorna. Hon anser att det är för svårt för kollektivtrafiken att komma fram i staden och tror att situationen skulle bli bättre om landstinget fick bestämma över skötseln av trafikinfrastrukturen i Stockholm.
Stockholm är en stad på öar. Det gör att infrastrukturen är sårbar. Det märks direkt när något händer. Samtidigt kan vi inte av det dra slutsatsen att vi ska avstå från att bygga nytt eller att renovera sönderfallande vägar, broar och tunnlar. Den renovering som sker just nu av Söderledstunneln sker inte för att det är kul utan för att det är nödvändigt. Den har dessutom delats upp i flera etapper under flera år för att minska olägenheterna. Men det går 130.000 fordon varje dygn på Centralbron så det klart att det märks när kapaciteten i tunneln halveras.
Hellemark Knutson tycker också att det sker för mycket samtidigt. Frågan är då vilket eller vilka åtgärder som hon anser ska nedprioriteras. Citybanebygget, Norra länken, renoveringen av Söderledstunneln, E18 på Järvafältet, tvärspårbanebyggen, ja vilket eller vilka infrastruktursatsningar ska nedprioriteras, eller kanske tom bortprioriteras?
Infrastrukturen i Stockholm är sorgligt eftersatt, såväl när det gäller underhåll av befintlig som nybyggnationer. Det vet alla och vi har länge kämpat för att få gehör för att det behövs nationellt investeringar i infrastrukturen i Stockholm. Nu när vi äntligen har fått fart på investeringarna och utbyggnationen av infrastrukturen i vår region så klagar oppositionen på att det påverkar framkomligheten. Stockholm växer, det märks och kommer att märkas. Det är svårt att bygga nya vägar, spår och tunnlar i hemlighet utan att det märks. Men alternativet, att inget görs, är så oerhört mycket sämre.
De pågående vägarbetena är bara en början på de renoverings- och reinvesteringsarbeten som behöver göras i Stockholm. Stora delar av trafikapparaten byggdes för mer än 50 år sedan och börjar nu nå slutet på sin praktiska livslängd. Några exempel på anläggningar och vägavsnitt med närliggande åtgärdsbehov är Vasabron, Norra och Södra Danviksbron, ny förbindelse Rinkeby-Ursvik, följdinvesteringar med anledning av Norra Länkens byggande och sist men inte minst nya Slussen.
Självfallet samarbetar stadens trafikkontor med Trafikverket, länets övriga kommuner samt landstinget och SL vid planeringen av vägarbeten, allt med sikte på att värna framkomligheten. Att som Hellemark Knutson (S) föreslå en administrativ förändring för att lösa vad som är en investerings- och underhållsskuld som byggts upp under årtionden av bristande åtgärder av bl a (S) är opportunt och ogenomtänkt. Det kommer att vara mycket som är på gång i Stockholm under de kommande åren. Nya bostadsområden byggs, Nya Slussen , tätskiktsrenovering vid Sergels torg, Vasabron, Spårväg City, infrastruktur kring den nya arenan mm. Vi gör det för att det ska bli bättre och min förhoppning är att stockholmarna inser detta och har tålamod under tiden. För det kommer att vara stökigt i stan innan det blir bättre. Men trafiken.nu är ett utmärkt hjälpmedel för framkomlighet.
/