Jag välkomnar Skolinspektionens granskning av stadens komvux- och sfi-verksamheter. Mycket av det som de konstaterar har vi också noterat. Andra saker, kan man, se beror på att inspektionen mäter på annat sätt än vi. Staden anser att statistiken ska utformas utifrån vilka som gått igenom kursen och inte efter vilka som blivit inskrivna när man pratar om resultaten. Om det mäts som staden gör blir resultatet ett helt annat. Skolinspektionens mätmetod innebär att om en arbetslös person skriver in sig på komvux idag, och får jobb i morgon och hoppar av, så noteras den personen som icke godkänd.
Hur ser då resultatet ut i Stockholm när det gäller komvux gymnasiaal utbildning över en tidsperiod?
Inom komvux gymnasienivå 2005/2006 var andelen godkända 74%. Sedan dess har den ökat och 2010/2011 var det 80%.
Siffrorna inom den grundläggande vuxenutbildningen är inte bra och det måste vi jobba med. Det finns andra delar i Skolinspektionens kritik som också är viktig att ta till sig. Det handlar om att staden måste bli duktigare på samarbete och uppföljning av entreprenörerna som utför utbildningen. Det handlar om att säkra kvaliteten på utbildningarna och se till att de mål som vi sätter upp också uppfylls. Det innebär att vi inte heller ska tveka att vidta åtgärder om inte kvaliteten är tillräckligt god. Som det beslut som vi tog att stoppa intagningen till komvux i Västerort.
/