I dagens Svenska Dagblad ges en bild av att jag struntar i trafiksäkerhetsfrågorna i innerstaden. På en rak fråga om det är möjligt att förbjuda tunga fordon i Stockholms innerstad idag, så har de klippt ett längre svar och lyft fram det i artikeln. Hela svaret i denna del framgår dock om man läser artikeln.
Det pågår en mängd olika infrastrukturjobb i staden, Citybanan, Norra Länken, Slussens ombyggnad är på gång, och det kommer att vara fler projekt framöver. I ett trafiksäkerhetsarbete går det inte att ägna sig åt önsketänkande utan vi måste utgå ifrån hur det faktiskt ser ut och öka trafiksäkerheten utifrån det.
Svenska Dagbladet valde att inte ta med mitt resonemang kring detta och det jag sa om hur trafikkontoret jobbar med trafiksäkerhetsfrågor för cyklister. Staden har infört cykelboxar som innebär att cyklarna kan stå i en markerad box framför trafiken vid rödljusen och därmed minimera risken för konflikter med bl a tung trafik. Det är säkrare för cyklister eftersom de kommer iväg från trafikljusen före all annan trafik.
I stadens trafiksäkerhetsprogram finns det klart utsagt att oskyddade trafikanter ska prioriteras i trafiksäkerhetsarbetet och hit hör givetvis cyklister. Bussar och andra tunga fordon är en del i trafiken i Stockholm och alla måste ta ansvar för varandra inte minst gäller detta chaufförer i tunga fordon.
Det är inte realistiskt att tro att all tung trafik ska bort från innerstaden. Det som måste till är ett medvetet trafiksäkerhetsarbete för att minska riskerna och en viktig del för att detta arbete ska lyckas är också alla trafikanter tar ansvar för det egna beteendet i trafiken.
/