Än så länge är nog andelen dubbdäck ganska låg i Stockholm. Räkningar tyder på det. Snön har inte besökt oss ännu men mycket talar för att den är på väg och i denna vecka har det varit en del halkvarningar. Sverige har ju ögonen på sig från EU kommissionen eftersom vi inte klarar EUs luftkvalitetsdirektiv. En av de städer som inte gör det är som bekant Stockholm. i maj 2010 dömde också domstolen Sverige eftersom vi inte klarat gränsvärden för luftkvaliteten när det gäller PM10 för åren 2005-2007.
Det har nu kommit till min kännedom att EU begär en förklaring från regeringen med anledning av att vi ännu inte klarar luftkvaliteten. De vill ha redovisning av vilka åtgärder som Sverige avser att vidta för att klara luftkvaliteten och därmed leva upp till EUs direktiv.
Intressant i sammanhanget är då den nyhet som kom häromdagen där regeringens egen myndighet Transportstyrelsen, beviljat alla taxibilar undantag från dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Vet den ena handen vad det andra gör i denna fråga kan man undra….
Det är skarpt läge från kommissionens sida när det gäller luftkvaliteten. Och det är av just detta skäl som det är så viktigt att användningen av dubbdäck i innerstan minskar.
/