På förstasidan på DN Stockholm idag kan vi läsa att det blir trafikkaos i sju år under Slussenbygget. Så kan man ju välja att vinkla det. Men hela planeringsprocessen för byggnationen går faktiskt ut på att det inte ska bli trafikkaos.
Det är svårt att riva Slussen och bygga nytt utan att det märks. Men det ska märkas så lite som möjligt. Därför finns det en planeringsgrupp med tjänstemän från staden, SL, Nacka och Värmdö som jobbar med att hitta bra lösningar för alla de som dagligdags passerar Slussen. Tydliga alternativa resvägar för kollektivtrafikresenärer, cyklister, gående, leveranstrafik och privatbilism ska presenteras. Tunnelbanan kommer dessutom att vara igång hela tiden
Det är lätt att glömma bort att vi idag har ett exempel på en stor byggnation som fungerar bra. Över 50.000 fordon passerar dagligen byggnationerna vid Norra Länken Norrtull. Där har vi inte sett några artiklar om trafikkaos. Visst är utmaningen större över vattnet och mitt i stan. Men ingen vill annat än att det ska fungera så smidigt som möjligt.
/