Besöksnäringen viktig för Stockholm

Trots tufft ekonomiskt läge har Stockholm befäst sin position som besöksdestination under 2011. Över 10 miljoner gästnätter innebär att vi tillhör de snabbast växande städerna i Europa. Under måndagen presenterade jag tillsammans med ett antal kollegor Stockholmsstrategin 2020. Den innebär att staden, tillsammans med besöksnäringen i form av Svensk Handel, SHR och många företag förutom deras medlemmar, jobbar med en gemensam strategi för att stärka Stockholmsregionen som destinationsmål. Målet är att antalet gästnätter ska öka från 10 till 15 miljoner till 2020, vi behöver fler hotellbäddar och vi vill att turiserna ska spendera betydligt mer av sina pengar här, det turistekonomiska inflödet ska öka med 80%.  Genom en kraftsamling och samarbete bland alla intressenter kan vi utveckla våra erbjudanden och göra destinationen Stockholm än mer attraktiv.

Ett inslag i Stockholmsstrategin är att utveckla besöksnäringen i skärgården. Ett arbete för att analysera vad som krävs för att möjliggöra detta har påbörjats men en sak står klar redan nu. Säsongen måste förlängas och standarden höjas. I detta arbete ingår skärgårdskommunerna, landstinget och länsstyrelsen. 

Evenemang är också en viktig del av strategin för att attrahera fler besökare. Redan idag har vi ett system där Stockholm Business Region har en budget om 5 Mkr/år som kan användas för marknadsföringsbidrag till arrangemang i Stockholm som uppfyller vissa uppställda kriterier, bla bidrar till att marknadsföra Stockholm internationellt. Många aktörer tror att detta är ett bidrag som staden ger för att just ge ekonomiskt stöd till ett arrangemang. Men så är det inte. För att komma i fråga måste det vara en arrangör som har en sund ekonomi som kan visa på en realistisk budget för arrangemanget och har en stabil organisation. I övrigt ska arrangemanget uppfylla kraven för marknadsföringsstöd.  Förutom detta marknadsföringsstöd om totalt 5 Mkr/år arbetar staden med att ta fram en evenemangsstrategi som handlar om om att vi själva ska jobba proaktivt med att attrahera de evenemang som vi vill ha till Stockholm. Inom ramen för detta arbete kan det också bli möjligt att staden går in med ekonomiska medel på ett annat sätt än marknadsföringsstödet. Men då blir det en fråga för kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige, som fallet var med Volvo Ocean Race.

/