Pengar och skola

OECD har kommit med en rapport som visar att det inte är hur mycket pengar som ett land lägger på sitt skolsystem som avgör resultatet, om landet ligger över en viss välståndsnivå. Det är utmärkt att denna typ av studier genomförd. Redan för ca 10 år sedan, när jag jobbade med utbildningsfrågor på Svenskt Näringsliv, kunde detta konstateras. Stefan Fölster och Nders Mrin skrev då en intressant rapport på detta tema. Själv jobbade jag med ett projekt som handlade om kvalitet i utbildningen där ett antal forskare, bl a Lennart Grosin, visade just på vilken stor betydelse som lärarnas engagemang och förväntningar på eleverna har för resultatet.

Mot bakgrund av det senare – höga förväntningar på alla elever – så har jag alltid förundrats över att många kommuner fördelar pengar till skolorna utifrån bla sociala variabler. Dvs om det är elever som kommer från ett bostadsområde med många invandrare eller låg utbildningsnivå så anslås det med automatik mer pengar till dessa skolor. En stilla undran är hur detta går ihop med att höga förväntningar på alla elever leder till bästa resultat.

Grosins resultat tycker jag är mycket intressant och jag har en känsla av att den inte fått tillräckligt stor uppmärksamhet i Sverige. Kanske kan OECD- rapport ge förnyat fokus på Grosins forskning och dess slutsatser.
/