Cykelplan Stockholm 2012 en del av framkomlighetsstrategin med sikte på 2030

Idag har jag presenterat den cykelplan som trafik- och renhållningsnämnden ska skicka på remiss vid sitt sammanträde den 15.3. Det är första gången som vi i staden har en gemensam cykelplan för hela staden. Dessutom en cykelplan som länkar ihop med grannkommunerna. Det viktiga med planen är att den ska göra det attraktivare att cykla i Stockholm, inte minst arbetspendling. 80% av stockholmarna har mindre än 30 min cykelväg till sin arbetsplats. Bor man inom 15 km från Centralen så går det snabbare att ta sig fram på cykel än med bil. Inom en mils radie från Centralen bor det 458.800 personer (ett Göteborg) och 85% av dessa förvärvsarbetare inom denna radie. Detta visar vilken potential som det faktiskt finns i cykeln som transportmedel för arbetspendling.

Cykelplanen består av en cykelstrategi och en handlingsplan. Handlingsplanen pekar ut vilka cykelstråk som kan vara pendlingsstråk. Pendlingsstråk ska ha en specifik standardnivå. Det handlar om en infrastruktur för cyklister som ofta har mer än 5 km eller längre. Pendlingsstråken ingår ofta i de regionala cykelstråken. Standardnivån ska vara tydlig när det gäller bl a bredd på cykelbanan, kapacitet, trafiksäkerhet, vägvisning, signalprioritering, framkomlighet, ett sammanhängande nät och drift- och underhåll. Huvudstråken handlar om cykeltrafik som har mål i olika stadsdelar och kan fungera som länkar till pendlingsstråken. Även här anges standardnivåer.

I övrigt tar planen upp vikten av cykelparkeringar, ökat utbud av lånecyklar, trafiksäkerhetsfrågor, hantering vid vägbyggen mm, tydliga cykelfält i komplicerade vägkorsningar, bättre vägvisning och fler cykelpumpar.

Det ska bli spännande att se mottagandet från remissinstanserna. Det är verkligen så att de har möjlighet att lämna synpunkter på hur stråken är planerade. Planen kommer att gå på en bred remiss.

Detta är en mycket stor satsning från stadens sida och stadsmiljöborgarrådet presenterade ju i samband med budgetpresentationen i höstas den cykelmiljard som staden satsar till 2016. I planen finns nu konkreta förslag på hur dessa pengar ska användas. Som kuriosa kan jag bara berätta att i innerstaden kostar det ca 8 Mkr/km att bygga cykelbana, i ytterstaden 1,5-3 Mkr/km.

20120302-173441.jpg