S sitter som vanligt på alla stolar på en gång

Socialdemokraterna vill bygga ut lånecykelsystemet i hela Stockholm. Det finns inget som hindrar aktörer att bygga ut system. Etableringen är fri.

S hänvisar till ett förslag från JCDecaux som de lämnat till staden. Av det förslaget framgår inte hur lånecykelsystemet ska finansieras av JCD. Men de vill finansiera det genom att få fler reklamplatsupplåtelser i staden.

Det är bara ett drygt år sedan som (s) precis som vi i majoriteten – ansåg att det fanns anledning att se över hur staden jobbar med utomhusreklamen, taxor och transparens. Det tycks nu vara bortglömt från (s) sida. Men det har inte vi glömt och JCD vet också om att det finns ett uppdrag till trafikkontoret att jobba med just detta.

På trafiknämnden den 17 februari 2011 behandlades bl a frågan om förlängning av avtalet med JC Decaux ang utomhusreklam. I anslutning till detta diskuterades frågan kring behovet av ökad transparens när det gäller reklamavtalen i staden. Nämndens beslut blev bl a följande:

 att ge förvaltningschefen i uppdrag att förlänga existerande avtal med JCDecaux fram till 2014-12-31.

att uppdra åt kontoret att inleda en översyn av avgifter för upplåtelse för offentlig plats vad avser avgifter för reklam.

att uppdra åt kontoret att återkomma med en långsiktig strategi rörande reklam på offentlig plats.

att uppdra åt kontoret att återkomma till  nämnden med reviderade riktlinjer för reklam på offentlig plats. 

Nämnden konstaterade också att trafikkontoret får i uppdrag att inventera behovet av nyttigheter i det offentliga rummet, såsom papperskorgar, toaletter, sittmöbler, offentlig information mm. I en framtida konstruktion, likt den med cykelstationerna, för reklamfinansiering av nyttigheter i det offentliga rummet, efterlyser nämnden en större transparens. Kan inte transparensen uppnås, måste kontoret söka andra vägar att på ett rimligt sätt kompensera stockholmarna för det fysiska och visuella utrymme som reklamen tar i anspråk. Kontoret får därför i uppdrag att företa en översyn av avgiften för upplåtelser för reklam på offentlig plats, där Lag (1957:29) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser offentlig plats m.m. tillämpas till fullo. Enligt denna har kommun rätt att ta ur ersättning i form av ett belopp, som kan anses skäligt med hänsyn till ändamålet för upplåtelsen, nyttjarens fördel av denna, kommunens kostnader med anledning av upplåtelsen och övriga omständigheter. På det viset får nämnden full rådighet att kompensera.

Socialdemokraterna – med Malte Sigemalm instämde i att transparensen i avtalen måste öka. Sigemalm m.fl. (S) ville att nämnden ska besluta enligt följande:

 1        Delvis godkänna kontorets tjänsteutlåtande.

2        Uppdra åt förvaltningschefen att förlänga existerande avtal med JCDecaux fram till 2014-12-31.

3        Inleda en översyn av avgifter för upplåtelse för offentlig plats vad avser avgifter för reklam.

4        Uppdra åt kontoret att återkomma till nämnden med reviderade riktlinjer för reklam på offentlig plats.

5        Uppdra åt kontoret att återkomma med en långsiktig strategi rörande reklam på offentlig plats.

Nu har uppenbarligen populismen tagit överhanden eftersom Sigemalm tillsammans med Rudin går ut i ett pressmeddelande och tycker att man ska strunta i översynen och gå direkt på ett förslag som inkommit från JCDecaux ang lånecykelsystem. Det känns inte så seriöst. Lite pittoreskt är det dessutom att Rudin – som tidigare uttalat sig  kritiskt för för mycket reklam i den offentliga miljön – Jag tror att vi också måste föra en diskussion om balansen i våra offentliga rum mellan medborgarvärde och marknadsvärde. Jag ska försöka bidra till den debatten. T ex pläderar jag för mer kultur i offentliga rum. – nu förespråkar att JCD ska få mer reklamplatser i den offentliga miljön.

Hur vi tar betalt för användningen av den offentliga miljön är viktigt. Därför är det viktigt att göra en ordentlig analys av de frågeställningar som lyftes i februari 2011 och som Malte Sigemalm redan är beredd att springa ifrån. Ett populisrtiskt utspel från (s) ändrar inte på det faktum att det måste göras en ordentlig analys av hur staden ska hantera dessa allt viktigare frågor ur ett offentlig miljö, insyns och intäktsperspektiv på bästa sätt.

/