Inspirerande runda bordsamtal om IT som verktyg i stadens skolor

Idag har jag medverkat vid ett runda bordsamtal om IT som verktyg i stadens skolor. Det var mycket inspirerande. Stockholm har goda förutsättningar för att utveckla bra verktyg i undervisningen. Kista Science City är ett av världens främsta ICT-kluster med många spännande företag. Det finns tre universitet/högskolor i staden som erbjuder lärarutbildningar. Alla stadens skolor har en fantastisk infrastruktur med Gigabit-uppkoppling och trådlösa nätverk. Utbyggnaden av fiber till alla flerfamiljshus blir klar till jul vilket gör att alla lärare och elever som bor i staden även hemma har Gigabit-uppkoppling. Så kapaciteten saknas inte på detta området. Frågan är hur kapaciteten hos lärare, lärarutbildningar mm är för att ta tillvara på denna infrastruktur. Av diskussionerna framgick det att det finns en del ytterligare att göra på detta område, inte minst på lärarutbildningsområdet.

Samtidigt finns det en del goda exempel på skolor som jobbar utifrån de nya förutsättningar som faktiskt IT innebär.

Många lärare har fått vidarutbildning och på mötet fick vi några exempel på goda förebilder. Sturebyskolan är en. Daniel Barker, lärare vid Norra Real, visade på hur han använder videoinspelningar och tekniken Flipped Classroom, för att få eleverna att förbereda sig väl inför lektionen och där sedan fokusera på företåelse och problemlösning. En inspiration som han faktiskt fått via Twitter…

Företag på plats, som IBM, Ericsson, Microsoft, Netsmart, Intel mfl underströk sitt stora engagemang i frågan och sin villighet att delta i utvecklingen. De konstaterade också att de i sina egna företag jobbade mycket med vidareutbildning av medarbetarna och där avsattes det tid varje vecka för att de ska hålla sig upp to date med utvecklingen. En utbildning som då givetvis genomfördes med hjälp av nätet. Att den enskilde medarbetaren har ansvar för att hålla sig a jour med utvecklingen var också en fråga som kom upp. 

Som sagt var, en intressant förmiddag. Att erbjuda mötesarenor som denna är oerhört viktigt. Det var uppenbart att det under mötet uppstod ideer och knöts kontakter mellan företag, skolor och universitet. Något som förhoppningsvis leder utvecklingen framåt. Engagemanget hos alla medverkande och det faktum att det var många som inte hann komma till tals borgar för att det kommer mer mötestillfällen.

För som någon på mötet konstaterade, det är inte bara i Stockholm som vi är måna om att utveckla IT-verktyget så att det kommer till sin rätt i undervisningen. Det gäller världen över. Men det är en viktig fråga för Stockholm, inte bara ur ett undervisningsperspektiv utan också ur ett kompetens och konkurrenskraftsperspektiv. Rätt använt i undervisningen kan IT locka fler ungdomar att läsa matte och naturvetenskap. Områden som vi vet att företagen behöver många kompetenta medarbetare inom under de kommande 20 åren. Kan inte kompetensbehovet tillgodoses så riskerar vi att förlora i konkurrenskraft. Därför är det viktigt att vi kommer loss i denna fråga, kompetensförsörjningen måste fungera.