På trafik- och renhållningsnämndens sammanträde på torsdagen fick nämnden en redovisning av vilka effekter som de 50 Mkr i extra pengar för att korta byggtiderna och öka framkomligheten har fått. Jag vill dela med mig av några exempel när det gäller investeringar;
* cykelbanebygget på Folkparksvägen – kortare byggtid med ca 5 veckor
* cykelbana & trafiksäkerhetsarbete Spångavägen – byggtiden kortad med ca 4 veckor
* Nynäsvägen bullerplank – arbetet bedrivits i flerskift under sommaren, dvs man har jobbat under tider som det inte har varit så mycket trafik, kortar byggtiden.
* Nynäsvägen bullerplank – alla körfält har varit öppna under rusningstrafik. Montage av bullerplank och betongbarriärer har skett nattetid.
* trafikstyrningsinstallationer nordsydaxeln – arbetet genomförs nätter och helger.
*stadshusbron – brobytet forcerades under påskhelgen vilket minimerade totalavstängningen.
driftbudgeten;
* ökad kontroll av gatuarbeten och schakter, trafikanordningsplanerna ska följas.
* beskärning av träd som skymmer vägmärken – ökar framkomligheten.
Detta är några exempel på att de pengar som avsatts kommit till nytta. Det måste vara ett ständigt pågående arbete att jobba för att förbätytra framkomligheten och förkorta den tid som arbetena stör stockholmstrafiken. Samtidigt är det mycket jobb som inte kan göras nattetid pga bullerregler och krav på att det ska vara tyst för boende nattetid.
/